Full version: Vingbenved fråga
gräverogräver
Hej.

Har en Vingbenved sen två år tillbaka, och vad jag förstår sitter den i bra läge, sol/halvskugga, den får vatten, näring på våren, ska ju vad jag läst duga att sätta i vilken jord som helst, hos mig sitter den i ganska lucker jord.

Men den har inte fått den där vackra höstfärgen rödrosa är lite svagt i några enstaka blad och bladen liksom hänger. Är det någon som har tips vad kan jag göra för att den ska trivas, jag har ingen aning om vad jag ska göra. confused.gif

Tacksam för tips
Yvonne
Gunilla T
Om du bor i de delar av vårt land som knappt fått någon nederbörd i sommar och din benved hänger med bladen så skulle jag ta det som en signal om att den lider av torka. Vattna ordentligt, inte smådutta, förslagsvis 30 l vid varje vattningstillfälle.

När löven, som vi uppfattar det, ändrar färg på hösten beror det på att växten slutar producera klorofyll, det som vi upplever som grönt. De andra gula och röda färgerna finns redan i bladen med framträder först när klorofyllproduktionen upphör. Det krävs signaler från naturen för att detta skall ske, minskat ljus och lägre temperatur. Nu har det varit onormalt varmt så signalsystemet har inte fungerat fullt ut. Ibland kommer också frosten och ställer till det och färgerna uteblir.

Vattna och vänta på lägre temperatur så skall du se att din buske får vacker höstfärg. Möjligen kan torkskador påverka processen, det vet jag inte.
gräverogräver
Tack snälla för svaret imorgon ska den kraken få massa mer vatten igen. thanks.gif

mvh Yvonne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon