sparvuggla
Det tycks vara fullskaligt krig inom liberalerna. Har dom inte lite fel namn på partiet? Skärskilt liberala är dom inte iaf. Björklund ska vara ensam diktator, ingen annan får säga vad man tycker. Ja, ett parti till på den borgerliga kanten som får svårt att nå 4% nästa val.

Jonas Sjöstedt har rätt, liberalerna var mer liberala på Bengt Westerbergs tid.
Aqvakul
Nej, fy för majorens kravliberalism!
Gunilla T
År 2010 skrev Lena Sundström boken " Världens lyckligaste folk" , kanske inte en av de mest välskrivna böckerna men hon beskrev en process som fastnade i mitt minne, nämligen hur de övriga politiska partierna i Danmark närmade sig Dansk Folkeparti och hur det rasistiska partiet så småningom blev rumsrent.

Ända sedan dess har jag undrat vem och vilket parti i Sverige skall bli den första att bjuda in SD. Nu skedde det häromdagen men jag får nog erkänna att jag aldrig hade gissat på majoren.

Att sedan Birgitta Ohlsson, som är en lysande politiker och vågar stå upp för sina ideal blir offentligt ifrågasatt av de egna ger dåliga vibrationer så hur är det fatt egentligen?
*Stintan*
Majoren lever sen länge på övertid men som ensam tupp i hönsgården trivs han väl som fisken i vattnet. Finns en risk att kritiken av Birgitta Ohlsson sänker partiet.
Huggorm
Birgitta Ohlsson är snarast vänsterliberal och om partiet skall ta den inriktningen platsar man inte i alliansen.

Det som jag tycker är speciellt för Liberalerna är att partiet i sig inte är speciellt intressant, men de har en stor mängd politiker som sticker ut. Det är som var och en av deras representanter är ett original och det spretar en hel del åt olika håll. Inte konstigt att det är svårt att samla i ett parti.
Aqvakul
Cecilia Malmström känns som ett starkt namn.
Mjärden
Jag tycker Björklunds förslag var bra - sätt stopp för fler religiösa friskolor med islamistisk inriktning - och stäng gärna de som redan finns.
Vi behöver mer liberalism inom religionen dvs barnen skall inte korvstoppas med en religion utan ha friheten att välja eller avstå från att välja religion. Det är ju liberalism i sin rätta bemärkelse.
malarmaster
CITAT (Gunilla T @ 20-09-2016, 16:00) *
År 2010 skrev Lena Sundström boken " Världens lyckligaste folk" , kanske inte en av de mest välskrivna böckerna men hon beskrev en process som fastnade i mitt minne, nämligen hur de övriga politiska partierna i Danmark närmade sig Dansk Folkeparti och hur det rasistiska partiet så småningom blev rumsrent.

Ända sedan dess har jag undrat vem och vilket parti i Sverige skall bli den första att bjuda in SD. Nu skedde det häromdagen men jag får nog erkänna att jag aldrig hade gissat på majoren.

Att sedan Birgitta Ohlsson, som är en lysande politiker och vågar stå upp för sina ideal blir offentligt ifrågasatt av de egna ger dåliga vibrationer så hur är det fatt egentligen?

Något jag missat? när blev SD inbjudna till L?

Bråket om birgitta Ohlsson är det gamla vanliga när det gäller birgitta. det är inte första gången.
Birgitta tillhör partistyrelsen och ingen vill se hennne försvinna därifrån.
Men iom det ställs det ju krav på att inordna sig i ledet.
Har partiledningen kommit överens i en fråga kan inte en fortsätta att driva en annan åsikt.
funkar inte i andra partier,inte heller i L.
Håller med om att birgitta är en lysande politiker men tyvärr har hon svårt att acceptera majoritetsbeslut.
Ulf
malarmaster
CITAT (sparvuggla @ 20-09-2016, 12:50) *
Det tycks vara fullskaligt krig inom liberalerna. Har dom inte lite fel namn på partiet? Skärskilt liberala är dom inte iaf. Björklund ska vara ensam diktator, ingen annan får säga vad man tycker. Ja, ett parti till på den borgerliga kanten som får svårt att nå 4% nästa val.

Jonas Sjöstedt har rätt, liberalerna var mer liberala på Bengt Westerbergs tid.

Där har du helt fel,L är förmodligen det parti där det är högst i tak.
Björklund är så långt ifrån en diktator man kan komma och hans största svårighet är nog att kunna samordna alla viljor.
men samma problem har de flesta partiledare inom L haft då L består av individer med starka viljor och där det är svårt att dra åt samma håll.
tror knappast att L hamnar under 4 %,L har en trogen skara kärnväljare
Gunilla T
CITAT (malarmaster @ 21-09-2016, 00:30) *
Något jag missat?

Ja, att attitydförändringar sällan sker med jordskredsliknade brak utan med små förskjutningar i kombination med en rationell förklaring.
malarmaster
CITAT (Gunilla T @ 21-09-2016, 09:59) *
Ja, att attitydförändringar sällan sker med jordskredsliknade brak utan med små förskjutningar i kombination med en rationell förklaring.

du får nog ge en förklaring på vad du menar. L har inte bjudit in SD till varken förhandlingar,samtal eller annat.
vidare har en enig partiledning förklarat att L kommer aldrig att söka stöd av SD i kommande regeringsställning
eller förhandla i frågor om röstningar i riksdagen.
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 21-09-2016, 21:02) *
du får nog ge en förklaring på vad du menar. L har inte bjudit in SD till varken förhandlingar,samtal eller annat.
vidare har en enig partiledning förklarat att L kommer aldrig att söka stöd av SD i kommande regeringsställning
eller förhandla i frågor om röstningar i riksdagen.

Björklund tycker att SD ska behandlas på samma sätt som V som ju får vara med vid överläggningar eftersom taktiken att frysa ut SD visat sig få motsatt effekt och gjort att SD fått ökat stöd istället för, som man trodde/önskade, minskat.
segelbåt
Senaste mätningen:

När mätningen gjordes gick Liberalerna genom en kris med bråket mellan partiledaren Jan Björklund och riksdagsledamoten Birgitta Ohlsson. Däremot har detta inte påverkat partiet negativt utan L ökar sitt stöd med en procentenhet från augustimätningen och får stöd av 6 procent.

S: 26
V: 7
MP: 4
Fi: 2
SD: 19
C: 7
L: 6
KD: 4
M: 24
Övriga: 1

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23570296.ab
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 21-09-2016, 22:01) *
Björklund tycker att SD ska behandlas på samma sätt som V som ju får vara med vid överläggningar eftersom taktiken att frysa ut SD visat sig få motsatt effekt och gjort att SD fått ökat stöd istället för, som man trodde/önskade, minskat.

är det fel?
Jag tycker att man skall behandla alla riksdagspartier lika.
det betyder ju inte att man förhandlar med dem.Övriga riksdagspartier har ju behandlat SD som något katten släpat in vilket SD skickligt utnyttjat i sin martyrroll.
Man har ju också nogsamt undvikit att diskutera flyktingpolitik m.m för att på så vis frysa ner SD:s argumentering.
Det tog slut i vintras då verkligheten kom ifatt riksdagen.
Björklund har helt rätt,samtliga riksdagspartier bör ha rätt att delta i överläggningar. Björklund har också sagt att fryser man ut SD på grund av deras förflutna (rötter i nazism) bör man också frysa ut v. (rötter i kommunism). Den synpunkten delar jag också.
Det är alltid bättre att höra argumenten från t.ex sd offentligt i t.ex en överläggning för att kunna påvisa felaktigheterna i argumenteringen.
Hur det än är,SD har rösträtt i riksdagen,efter nästa val är kanske 15% av riksdagsledamöterna tillhöriga SD.
Det innebär att de med lätthet kan blockera de flesta beslut då varken allians eller rödgröna kan få majoritet för någonting utom i frågor där man förhandlar fram ett resultat.Alltså ytterligare en svag regering som inte kan regera.Något sverige knappast klarar 4 år till då problemen just nu hopar sig i hög och inga lösningar får majoritet.
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 22-09-2016, 08:39) *
är det fel?
Jag tycker att man skall behandla alla riksdagspartier lika.
det betyder ju inte att man förhandlar med dem.Övriga riksdagspartier har ju behandlat SD som något katten släpat in vilket SD skickligt utnyttjat i sin martyrroll.
Man har ju också nogsamt undvikit att diskutera flyktingpolitik m.m för att på så vis frysa ner SD:s argumentering.
Det tog slut i vintras då verkligheten kom ifatt riksdagen.
Björklund har helt rätt,samtliga riksdagspartier bör ha rätt att delta i överläggningar. Björklund har också sagt att fryser man ut SD på grund av deras förflutna (rötter i nazism) bör man också frysa ut v. (rötter i kommunism). Den synpunkten delar jag också.
Det är alltid bättre att höra argumenten från t.ex sd offentligt i t.ex en överläggning för att kunna påvisa felaktigheterna i argumenteringen.
Hur det än är,SD har rösträtt i riksdagen,efter nästa val är kanske 15% av riksdagsledamöterna tillhöriga SD.
Det innebär att de med lätthet kan blockera de flesta beslut då varken allians eller rödgröna kan få majoritet för någonting utom i frågor där man förhandlar fram ett resultat.Alltså ytterligare en svag regering som inte kan regera.Något sverige knappast klarar 4 år till då problemen just nu hopar sig i hög och inga lösningar får majoritet.

Har jag sagt att det är fel? Tvärtom tycker jag det är märkligt att ingen vaknat förrän nu. Man kan ju bara hoppas att resten också vaknar nu.
Den här artikeln kanske inte direkt hör hemma i den här tråden men lägger in den ändå för jag tycker den är bra och beskriver väl vad många faktiskt kan hålla med om. http://avpixlat.info/2016/09/22/bakom-godhetsmasken/
Mjärden
Det var många ord om litet,kunde ha kortats ner och gjorts mer lättförståerligt, så att man fattat hela resonemanget.
Summasummarum är väl att de styrande inte vetat om hur vanligt folk resonerat och fattat sina beslut utifrån en verklighet som inte existerat. Dessbättre vaknade de till sist upp även om det var i senaste laget.
Gunilla T
Miljö och naturvård har inget värde för Liberalerna, de föreslår neddragningar på nästan varje punkt i sin budget. Även neddragningar till klimatarbetet de kommande tre åren trots att vi i Sverige ökade våra utsläpp av växthusgaser under första kvartalet 2016.

http://supermiljobloggen.se/nyheter/2016/1...-miljard-kronor
sparvuggla
CITAT (Gunilla T @ 05-10-2016, 10:15) *
Miljö och naturvård har inget värde för Liberalerna, de föreslår neddragningar på nästan varje punkt i sin budget. Även neddragningar till klimatarbetet de kommande tre åren trots att vi i Sverige ökade våra utsläpp av växthusgaser under första kvartalet 2016.

http://supermiljobloggen.se/nyheter/2016/1...-miljard-kronor

Miljö och natur har inget värde för nazisterna heller.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/2016/1...iljarder-kronor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon