Malin21
Nytt självhushållarforum öppnat, solare.se
Fröken Odört
Du kopierar Alternativs diskussionsgrupper rakt av och startar ett forum på en omodern plattform där du utesluter exempelvis folk med en stressproblematik eller ensamhet genom dina regler. Du förväntar dig en anstormning av medlemmar då eller?

Antingen har du blivit sur på någon på Alternativ eller så har du blivit utslängd, vilket vet jag inte. Men ska du starta ett forum, hitta då din egen vinkel, annars kommer ditt arbete vara bortkastat.
*Stintan*
Skulle aldrig bli medlem på ett så diskriminerande forum. Fy skäms! Uselt!

Tror man dessutom att folk är så dumma i huvudet att dom inte fattar att en avdelning som heter lingon handlar om lingon kan man ju undra hur det står till i det egna huvud.

Vad är det för fel på Alternativ? Ett alldeles utmärkt forum enligt mig.
Gunilla T
Borde du inte länka till ditt forum för jag lyckas iaf inte hitta det?
RibesRubusVitis
Verkar helskumt; dom har rentav gjort en "alternativ" adress till sitt forum som inleds med namnet Alternativ. Och det framgår inte vem/vilka som står bakom påhittet.
Huggorm
CITAT (RibesRubusVitis @ 23-09-2016, 12:52) *
Verkar helskumt; dom har rentav gjort en "alternativ" adress till sitt forum som inleds med namnet Alternativ. Och det framgår inte vem/vilka som står bakom påhittet.
Administratör är Gilbert, en person som varit i vissa kontroverser på alternativs forum. Om "Malin21" är en dotter eller Gilberts pseudonym vet jag inte, men vi kan nog räkna med att de är nära bekanta.
RibesRubusVitis
"Malin" tycks vara dotter till en biodlare i Uppsala...
*Stintan*
Gilbert är ju forumansvarig men man måste vara medlem för att se något mer om hen.
Huggorm
CITAT (RibesRubusVitis @ 23-09-2016, 14:43) *
"Malin" tycks vara dotter till en biodlare i Uppsala...
Hade det på känn...
Gunilla T
Ni som hittat forumet, kan ni inte lägga in en länk? Jag hittar det inte...
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 23-09-2016, 15:16) *
Ni som hittat forumet, kan ni inte lägga in en länk? Jag hittar det inte...

Jag kopierade bara in solare.se i adressfältet
Gunilla T
CITAT (*Stintan* @ 23-09-2016, 15:20) *
Jag kopierade bara in solare.se i adressfältet

Tack Stintan tummenupp.gif

Google lyckades inte men Bing klarade uppgiften!

Ja, det var ingen trevlig inledning, i stället för att bjuda in börjar man med att utesluta. Inte ens politiker är välkomna ohmy.gif

Natur liv
Starkt att någon startar ett nytt forum samtidigt som andra forum får avtapp på folk. Men det ser ju inte ut som om det här nya forumet lockar så många. Som mest har fyra personer varit inloggade samtidigt.

Personligen avstår jag från forum vars viktigaste uppgift verkar vara att utestänga folk, så jag ansluter mig inte. Dessutom är syftet oklart. Jag själv uppfattar det som ett forum för företagare på landet som vill bli mer självhushållande. Men jag lägger kanske fel tolkning av ordet "verksamhet". För mig är odla.nu och alternativ.nu bättre alternativ.
Huggorm
Gilberts gamla kamrater/kontrahenter på alternativ har kul och reggar sig på hans forum och han plockar bort dom igen lika snabbt rolleyes.gif
Mjärden
Nytt inlägg, se nedan.
Mjärden
Har läst igenom forumreglerna och tycker att de verkar rätt OK. Tanken med att utesluta vissa grupper är att man vill har ett trevligt forum för de som är intresserade av självhushåll. Så jag tycker inte det är så mycket att hetsa upp sig över, även om jag själv inte platsar där.

Så det blir väl att leta upp en låt med Gilbert O´Sullivan att trösta sig med.... sweatingbullets.gif
Fröken Odört
CITAT (Mjärden @ 25-09-2016, 23:31) *
Har läst igenom forumreglerna och tycker att de verkar rätt OK. Tanken med att utesluta vissa grupper är att man vill har ett trevligt forum för de som är intresserade av självhushåll. Så jag tycker inte det är så mycket att hetsa upp sig över, även om jag själv inte platsar där.

Så du menar att folk som har exempelvis psykosociala problem kan inte vara intresserade av självhushållning? För det kan vi definitivt, jag är själv självhushållare, och jag är långt ifrån ensam om att pyssla med självhushållning och vara något av en eremit. Men det kanske inte går att ha oss i "möblerade rum" eftersom vi inte är som den stora grå massan?

Men men, den sajten är gjord för att misslyckas, för vi självhushållare har redan ett forum där man kan slå upp i princip vad som helst och där det finns enormt med kreativa och kunniga människor att rådfråga.
*Stintan*
CITAT (Mjärden @ 25-09-2016, 23:31) *

Så det blir väl att leta upp en låt med Gilbert O´Sullivan att trösta sig med.... sweatingbullets.gif

Jisses hur kan man tycka det är OK? Skaparen av forumet verkar ju dock inte själv särskilt trevlig så hen kan ju sitta och diskutera med sig själv där eftersom han inte verkar platsa där kunskaperna redan finns.
Mjärden
CITAT (*Stintan* @ 26-09-2016, 00:48) *
Jisses hur kan man tycka det är OK? Skaparen av forumet verkar ju dock inte själv särskilt trevlig så hen kan ju sitta och diskutera med sig själv där eftersom han inte verkar platsa där kunskaperna redan finns.

Hur vet du att han inte är trevlig, den där Gilbert, har du träffat honom ? Hur vet du att han blir ensam på sitt forum, det kanske finns de som tycker det är bra med en smal medlemsstock. (fast det kan nog bli svårt att blockera alla uppräknade kategorier, om det är personer som han inte känner)

Egentligen är det här lite roligt; det dyker upp ett forum som faller lite utanför den svenska "normalitetsmallen" och genast blir personer upprörda. giggle.gif
Huggorm
Han är i alla fall enormt flitig med självhushållandet, det måste man säga. Få människor håller på lika passionerat med det.
*Stintan*
CITAT (Mjärden @ 26-09-2016, 19:54) *
Hur vet du att han inte är trevlig, den där Gilbert, har du träffat honom ? Hur vet du att han blir ensam på sitt forum, det kanske finns de som tycker det är bra med en smal medlemsstock. (fast det kan nog bli svårt att blockera alla uppräknade kategorier, om det är personer som han inte känner)

Egentligen är det här lite roligt; det dyker upp ett forum som faller lite utanför den svenska "normalitetsmallen" och genast blir personer upprörda. giggle.gif

Tycker inte att det är en trevlig egenskap att diskriminera/utesluta en stor del av befolkningen. Man kan ju misstänka att Gilbert har samarbetssvårigheter med människor tillhörande de kategorier han vill utesluta annars förstår jag inte varför han valt just de kategorierna.
Mjärden
Men det är väl få som platsar på ett forum för självhushåll. Det första som man måste ställa sig är hur hög självförsörjningsgrad som krävs. Jag skulle tro att det krävs att man bor på landet och har djur och odlar frukt och grönsaker, har bra förvaringsmöjligheter och självhushållet som det enda och största intresset.

Min självförsörjningsgrad från mitt kolonilottsodlande är inte så hög. Löken brukar räcka framåt jul, potatis-morötter-palsternackor tills i början av november och resten konsumeras under mognadsperioden på sommaren. Problemet för min del är förvaringen, då jag bor i lägenhet, balkongen fungerar fram till det börjar bli minusgrader och det har hänt att det har frusit vid snabb övergång till kyla. Så min självförsörjningsgrad kanske är 5 % om ens det, så jag är absolut ingen kandidat till det där forumet.
*Stintan*
CITAT (Mjärden @ 26-09-2016, 22:51) *
Men det är väl få som platsar på ett forum för självhushåll. Det första som man måste ställa sig är hur hög självförsörjningsgrad som krävs. Jag skulle tro att det krävs att man bor på landet och har djur och odlar frukt och grönsaker, har bra förvaringsmöjligheter och självhushållet som det enda och största intresset.

Min självförsörjningsgrad från mitt kolonilottsodlande är inte så hög. Löken brukar räcka framåt jul, potatis-morötter-palsternackor tills i början av november och resten konsumeras under mognadsperioden på sommaren. Problemet för min del är förvaringen, då jag bor i lägenhet, balkongen fungerar fram till det börjar bli minusgrader och det har hänt att det har frusit vid snabb övergång till kyla. Så min självförsörjningsgrad kanske är 5 % om ens det, så jag är absolut ingen kandidat till det där forumet.

Ja så kanske det är. Det är nog få som kan vara helt självförsörjande om det ens är möjligt. Har själv haft en ganska hög självförsörjningsgrad tidigare men la av för ca 15 år sen då jag flyttade från landet. Vissa saker var vi flera grannar som gick ihop om av praktiska skäl. En del odlar hellre blommor och fixar rabatter än rensar i grönsakslandet. Höns ingick i mitt koncept. Dubbla frysar och en jordkällare stod för förvaringen. Stort intresse ja men absolut inte enda intresset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon