lillbeka
Har två murgrönor, från Ica, som överlevt en sommar i min omvårdnad och växer sig riktigt fina. De hänger, då de inte hade någon ställning när jag köpte de. Men vill gärna ha lite mer rankor på de, så de blir mer fylliga.
Ska jag plantera om eller klippa av de befintliga på hälften?

Tacksam för svar =)
Åsa, mälardalen zon 2
För att bli buskiga och fylliga behöver du ge den bra ljus som motsvarar sommarsolen + det ska vara en sval växtplats ungefär +10-15. Nu på hösten är det mera dags för växterna att vila och inte skjuta en massa skott så det brukar inte bli så mycket nytillväxt i vanligt bostadshus hos växterna under höst-vinter.

Ofta har murgröna rätt svårt att klara överlevnaden i våra för varma och mörka bostäder, all energi går till att överleva + klara insektsangrepp som ex. spinn som de ofta får, det finns ingen överskottsenergi till att växa (energin får de via solen så det hjälper inte att vräka på med näring)
lillbeka
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-09-2016, 08:33) *
För att bli buskiga och fylliga behöver du ge den bra ljus som motsvarar sommarsolen + det ska vara en sval växtplats ungefär +10-15. Nu på hösten är det mera dags för växterna att vila och inte skjuta en massa skott så det brukar inte bli så mycket nytillväxt i vanligt bostadshus hos växterna under höst-vinter.

Ofta har murgröna rätt svårt att klara överlevnaden i våra för varma och mörka bostäder, all energi går till att överleva + klara insektsangrepp som ex. spinn som de ofta får, det finns ingen överskottsenergi till att växa (energin får de via solen så det hjälper inte att vräka på med näring)

Ok, så jag ska ha de i ett ljust uterum, med mina pelargoner nu i vinter. Har tänkt ha ett värmeaggregat för att hålla ca 10 C samt en passande ljusrör och till sommaren igen, så vill de stå på skuggsida? Bor i Boden, så har antingen ljust dygnet runt eller mörkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon