Full version: Sotiga blad
jokkmokk73@hotmail.com
Hej,
jag har en hagtornshäck, ganska tät ca 3 m hög. Jag har noterat att det finns mindre inslag av en annan häckväxt oklart vilken, och det verkar som dessa inslag har drabbats av något. Den har "sotiga" blad och stammar, se bild. Jag undrar vad det är som har hänt med växten och vad man gör åt det?

Det verkar inte som hagtornsplantorna drabbats i någon större utsträckning. Jag tänker mig 3 scenarier:
1. gör ingenting. Häcken håller sig hyfsat tät trots att vissa blad är "sotiga"
2. behandla de delar av häcken som drabbats
3. ta bort de drabbade plantorna. Blir ju hål i häcken och det lär ta några år innan nya plantor växt upp.

Vad är erat råd?

Vänlig hälsning,
Joakim
Huggorm
Ser ut som alm. Det svarta kan eventuellt vara resterna av så kallat "honungsdagg", vilket är vad bladlöss släpper ifrån sig. Hade det bara varit löven skulle jag gissa på något svampangrepp men eftersom det är på stammen också måste det komma utifrån.
Åsa, mälardalen zon 2
Det på bladen är sotdaggssvamp. Gissar att du haft någon slags lus på plantorna för de utsöndrar en klibbig och söt vätska som kallas honungsdagg som lägger sig som en hinna på bladen, i denna honungsdaggen trivs svampen. Den går dock inte in i bladet utan lever bara utanpå, bladen får sämre fotosyntes är väl det främsta annars är detju mest estetisk skada. Har man mycket löss kan man ju spola av det värsta kladdet med vattenslangen med jämna mellanrum.
jokkmokk73@hotmail.com
Tack för svar! Låter ju inte så allvarligt. Spola/tvätta av kanske är en bra idé, bara med vatten eller har ni tips på tvättmedel, såpa, kemikalie eller annat som åtgärd mot löss och honungsdagg?
Åsa, mälardalen zon 2
Vatten räcker
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon