Full version: Trappbygge
Gossen Ruda
Eftersom det dök upp en fråga angående trappbygge visar jag några bilder på ett av mina byggen. Vet inte om jag visat det tidigare. Så här såg trappan ut från början:

Inget fel utseendemässigt men några konstruktionsmässigt. Svårgången pga sättningar och ojämnhet. Rasbenägen eftersom rabatterna sänkts på sidorna. Dessutom genomvävd av kirskål. Eftersom jag har stora problem med tjälskjutning är det inte bara att lägga ett par stenar, det krävs större arbeten. Detta blev lösningen:

En stor ram uppbyggd av trädgårdsslipers 22 x 12 nersågade till 18 x12. Totalt gick det åt 9 st. Ramen har måtten 260 x 90 x 80 cm. Delarna är hopskruvade med långa franska träskruvar. Det var ett hiskeligt jobb med all förborrning mm. Sen fick jag skruva isär den i delar inför förflyttningen till rätt plats för den vägde några hundra kg. Här är den på plats i urgrävningen:

Sen var det "bara" att fylla den med sand och lägga på betongplattorna med måtten 50 x 50 cm. Sjösten "Atlantic". Dom ligger helt löst på men dom är så tunga att dom ligger still. Om man inte ställer sig ute på kanten för dom sticker ut 5 cm.

Till sist en bild från året efter. Jag har kompletterat med betongplattor i gräsmattan framför.

Posse
CITAT (Gossen Ruda @ 22-04-2004, 22:34)
Eftersom det dök upp en fråga angående trappbygge visar jag några bilder på ett av mina byggen. Vet inte om jag visat det tidigare.

Tack för den välgjorda och pedagogiska skildringen! smile.gif

Stommen ser visserligen mycket stadig och grovt dimensionerad ut, men jag känner mig skeptisk till att använda trä - det ruttnar väl snart? unsure.gif

Vad kostar betongplattorna styck ungefär? Är de armerade?
Gossen Ruda
Enligt reklamen för trädgårdsslipers skall dom hålla i 20 år. Den som lever får se. Vad plattorna kostade kommer jag inte ihåg men det var inte den största kostnaden. Dom är inte armerade, det är inga vanliga betongplattor. Just dom med sjösten är ovanligt hållbara. Vanliga släta grå kan man knacka in en brytanvisning och sen knäcka dom, på sjösten är det kapning med diamantklinga som gäller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon