Henrik91
Är sugen på att plantera en ginnalalönn. Jag vet inte om försäljningsperioden är över på min lokala plantskola. Kan man plantera ginnalalönn på hösten närmare bestämt tidigt i oktober eller är det bättre att vänta tills våren kommer? Jag vet inte hur känslig ginnalalönn är men jag har zon 4 i alla fall.
Huggorm
Det bör gå utmärkt att plantera nu, den kommer inte att växa något förrän till våren men den får åtminstone invintra naturligt. Och det är en av de mest robusta lönnarna, den tål mycket misshandel.
Henrik91
CITAT (Huggorm @ 28-09-2016, 20:26) *
Det bör gå utmärkt att plantera nu, den kommer inte att växa något förrän till våren men den får åtminstone invintra naturligt. Och det är en av de mest robusta lönnarna, den tål mycket misshandel.

Tack för svaret. Då vet jag. Jag vill egentligen ha en rysk lönn men jag tror inte dom har den på plantskolan.

Jag får höra med dom vad dom har.
Huggorm
Acer tataricum? Ja, de är nog lite snyggare med sina annorlunda löv och så blir de lite större, men de är ändå ganska lika. Jag har den ena men jag är faktiskt inte säker på vilken det är. Fina röda höstfärger just nu.

Du kan även spana in kommunala parker, gatuplanteringar och så vidare. Dessa lönner är ofta odlade där och de är helt fulla av frö just nu. Bara att plocka och odla sitt eget lilla träd!
Henrik91
CITAT (Huggorm @ 29-09-2016, 14:39) *
Acer tataricum? Ja, de är nog lite snyggare med sina annorlunda löv och så blir de lite större, men de är ändå ganska lika. Jag har den ena men jag är faktiskt inte säker på vilken det är. Fina röda höstfärger just nu.

Du kan även spana in kommunala parker, gatuplanteringar och så vidare. Dessa lönner är ofta odlade där och de är helt fulla av frö just nu. Bara att plocka och odla sitt eget lilla träd!

Ja precis. Jag har bara sett klotlönnar vid parkeringar och så här som jag bor. Inte en enda ginnala i sikte dunno.gif . Har ringt runt till en hel del plantskolor hittade äntligen en som hade på lager. 300:- för en flerstammig på 1m. Är inte det lite väl billigt? och en på 3m för 1500:- tyckte jag han sa. Varför är det en sån stor skillnad på pris om man jämför med tex Bygghemma
Huggorm
300kr för en 1-meters är rimligt, de andra är dyra. Och det är ingen idé att lägga pengar på en större planta, den lilla kommer ha lättare att etablera sig på växtplatsen och kommer igång snabbare, så försprånget i storlek försvinner nästan.

E-planta har båda varianter, och alla plantskolor beställer därifrån. Fråga på plantskolan vad priset blir, de är kanske något dyrare än no-name men 1500kr tror jag inte det slutar på.

http://www.eplanta.com/Index.asp?pagenr=55&group=3
http://www.eplanta.com/Index.asp?pagenr=51&group=3

Om du ändå är ute efter exotiska lönnar kan du kolla efter den manchuriska solfjäderslönnen, acer pseudosieboldianum, också. Den blir också en buske eller ett ganska litet träd, och den går till zon 5 så den är väldigt härdig. En av mina absoluta favoritbuskar. Ser ut som en av de små japanska lönnarna, men är inte alls så känslig som dom.

http://davesgarden.com/guides/pf/go/75003/

Henrik91
Ja visst är det så. Enligt plantskolans hemsida så är det en Acer tataricum ginnala fk Uppsala E, så jag antar att det är en E-planta. Den är dock barrotad och det är det enda trädet som är barrotat i deras träd sortiment. Dom har ett väldigt brett sortiment men jag tror inte dom har alla träden på hemsidan i själva plantskolan men det hade varit nice. I så fall kanske det blir en rysk lönn istället för den finns med på listan.

Ja det var ett fint träd den där solfjäderlönnen. Skulle inte ha något emot att ha den i min trädgård.

EDIT: I deras lista med "lövfällande buskar" så står det inte att ginnalalönnen är barrotad. Där finns det tre varianter ssp ginnala, ginnala fk Uppsala E och ssp ginnala fk Uppsala.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon