Full version: Rådjurs stängsel
Diana
Jag undrar hur högt ett stängsel/häck skall vara för att hålla rådjuren utanför sin tomt?
Hur högt är vilt stängslet efter motorvägarna ? unsure.gif
/Diana
Tesa
Jag vet inte hur högt det är utefter vägarna men jag har för mig att det rekommenderas 1,80 m högt stängsel för att vara relativt säker på att dom stannar utanför...helst med el också.....
Ingrid på Västkusten
1,8 meter stämmer gott då de hoppar.....

Hälsar Ingrid
Blomstersmurfen
Mitt stängsel är 230cm, vägverket tror jag använder 260.

Om man funderar på el vill jag bara tillägga att rådjuren måste ha ett ben i marken (jorda) för att de skall få en stöt av stängslet. Är de i luften med alla fyra samtidigt fungerar det inte alls! Då är det lika effektivt att sätta tråd utan el - men som syns ordentligt så att de av denna anledning inte vågar hoppa över.
Jan af Lisö
Jag tror att det räcker med 2.00 meter (det är i alla fall vad jag har) , gärna med tätare trådar nederst som håller harar, hundar och katter borta.

Exempel:

http://www.hogbergaab.se/viltstangsel/viltst.htm
Diana
Jag vill tacka er alla för svaren och eftersom detta gäller en sommarstuga så vill jag undvika elstängsel. Så det handlar om allt från 1,80 och upp. wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon