Eva i Skåne
Jag plockade en kasse full hos en kompis igår. Trädet dignade av frukt, som de flesta äppleträd verkar göra i år.

En underbar mörkröd färg, krispigt fruktkött, lite segt och tjockt skal, tyckte jag. Funkar att vinterförvara sa hon, men namnet var obekant. Hon hade hört det, men det var inget av de välbekanta äpplenamnen så hon glömde lika fort.

[attachment=85987:CIMG8058__800x600_.jpg]

Åsa, mälardalen zon 2
Svårt med bara ett äpple och man inte får smaka men är ganska likt rödluvan
Fröken Odört
Hade det en lite kärvare smak och fruktköttet var rött, så skulle det kunna vara estniskt vinäpple (Veiniöun).
Eva i Skåne
Fruktköttet är vitt och friskt i smaken. Jag har googlat på Rödluvan och bilderna såg verkligen ut som kompisens träd.
Det är inte jätteviktigt heller, var bara lite nyfiken så tack för era förslag thanks.gif
Roggan
Det är svårt att säga vad det är för sort, men det skulle kunna vara Spartan. Googla på namnet får du mer info om det.
Eva i Skåne
Tack Roggan! Det är Spartan. Det klingade genast bekant.
Mjärden
Det var precis sådana äpplen, som min faster hade i sitt finrum, när vi var på kalas hos henne i min ungdom.
Min faster sa att de inte var goda utan skulle ligga där i fruktskålen i det svala rummet och eftermogna till framåt vintern, så det blev aldrig att jag smakade. Men vi fick så mycket annat gott, så det gjorde inget att vi fick avstå från äpplena.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon