Ålgryte
08-10-2016, 16:36
I min rosrabatt växer dessa svampar! Jag antar att de inte är ätliga, men vad gör att de finns där? Är de skadliga för rosorna?

Större svampar

Mindre svampar
Gunilla T
08-10-2016, 17:41
I all levande jord finns svamptrådar, det sträcker sig faktiskt över hela jordklotet många varv. Det du ser är fruktkroppar av svamp som ofta visar sig på hösten. Svamp är viktiga nedbrytare i vår natur och utan dem skulle det säkert bli svårare att odla.
Svampar växer ofta på död ved men inte alltid. Honungsskivlingen angriper både levande och död ved och är inget man önskar sig i trädgården. Så länge det inte är honungsskivling är det inget att bry sig om.
Fröken Odört
08-10-2016, 17:55
CITAT (Gunilla T @ 08-10-2016, 18:41)

Så länge det inte är honungsskivling är det inget att bry sig om.
Sanning med modifikation. Det finns andra svamparter som också är skadliga, vi fick exempelvis ett angrepp på enarna som såg ut som gult snor, och så fort den visat sig dog enarna en efter en. Där hjälper det bara att döda alla angripna buskar så fort som möjligt.
Gunilla T
08-10-2016, 18:07
Det finns oändligt mycket svamp som kan drabba växtligheten, ja! Hagtornsrost ger sig på en och ser ut som kladdiga orangefärgade klumpar men nu var det en bild på det som vi oftast menar med svamp, dvs de som växer i marken och liknar de svampar som vi plockar ibland.
Ålgryte
08-10-2016, 18:11
Tack Gunilla T och Fröken Odört!
Bör jag ta bort all svamp jag hittar i trädgården?
Gunilla T
08-10-2016, 18:14
Nej, det har ingen betydelse egentligen. Det du ser, fruktkroppen är endast en ytterst liten del av det svampmycel som finns överallt i jorden. När frosten kommer skrumpnar svampen ihop.
[attachment=86125:2016_10_...12.39.45.jpg
Hur var det nu med svamp i gräsmattan, kommer svamparna från ett tidigare träd som nu är borttaget?
Texten blev inte synlig. Kan svampen bero på att det har stått ett tidigare träd här?
Var är texten?
Texten försvann. Min fråga, svampen i gräsmattan kan den komma från ett tidigare träd som stod här?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.