Full version: Jakaranda
grastorp
Hej, jag har själv sått en Jakaranda från frö, som jag tog på Fuerteventura! Sådde i mars och nu är den 2 meter hög. Den har fått ett par grenar i blad vecken, men den växer på höjden så in i ..... Ska jag kapa den, så den grenar sig eller bara låta den vara nu under vintern? Den bör kanske inte kapas? Den står i en självvattnande kruka. Tacksam för hjälp!
strandskatan
Jag kan bara berätta hur jag gör med mina frösådda, 6 år gamla jakarandaträd. Sommar och höst står de ute, innan det blir frost tar jag in dem i ca 10-15 grader under ett lysrör, de är lätta att övervintra på det sättet att de inte är känsliga varken för övervattning eller torka, men de tappar många blad och får lätt bladlöss. På våren klipper jag ner dem så de får en skapligt snygg form. Så höga som 2 m har de aldrig blivit, och inte har de blommat heller, men bladen är vackra så det räcker tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon