Full version: Hortensia
rogann
[b][Ska man klippa ner hortensiabusken varje år ?
Kan jag dela den nu?
Gunilla T
Nej, den skall inte klippas ner. Hortensian blommar på fjolårsved och klipper du ner den blir det ingen blomning nästa år.

Delning törs jag inte svara på, jag skulle nog inte göra det såhär sent men lite beroende av var du bor.
eskil43
CITAT (rogann @ 18-10-2016, 20:13) *
[b][Ska man klippa ner hortensiabusken varje år ?
Kan jag dela den nu?

Hej! Det går inte svara på frågan utan vidare. Det finns hortensior som går alldeles utmärkt klippa ned ( vidjehortensior, Hydrangea arborescens gruppen) - vipp-syrenhortensia gruppen, (Hydrangea paniculata i sorter), som kan med fördel beskäras tillbaka till en tredje av årstillväxten, ( man får större blomklasar) och sen har man Hydrangea macrophylla gruppen som har blomanlag enbart i grenarna från året innan och bör inte frusa ned kraftigt eller klippas. Idag marknadsförs en serie som kallas 'Endless Summer' serie, kan blomma på årsskotten, men jag har ingen bra erfarenhet av dessa, har väldigt svårt o hinna med blomningen i mellan Sverige och norrut. Denna typ av hortensior är beroende av lång natt och jag tror att just detta är problemet.

Hälsningar Eskil43
strandskatan
Dela hortensior vet jag ingenting om, men det är lätt att ta sticklingar av dem, men vänta till sommaren och ta sticklingarna från grenar utan blomknoppar - så har iaf jag gjort!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon