johan1983
Jag har köpt några blåbärsbuskar på höstrean.

Jag tänkte diskutera lite med er lite olika sätt att diskutera blåbär med. Jag har ett eget recept som jag brukar använda.

Jag tar en stor kruka. I botten lägger jag lite barr och en massa kaffesump. Därefter tar jag 1-2 dl med rhododendron gödning. Ja. det är mycket men jag tänker att det tar ett tag innan rötterna letar sig ner.
Därefter tar jag ett lager med rhododendron jord och slutligen ogödslad torv. Därefter toppas jag det hela med täckbark efter att jag har satt ner blåbärsbusken

Nu funderar jag på vad man kan använda mer än kaffesump

Jag funderar på äpplemos?
Jag har en råsaftcentrifug. Det blir jättemycket mos över som jag annars kastar. Det borde väl ändå ha ett lågt PH värde och innehålla nyttigheter för blåbärsbusken?

Några andra idéer?
Gunilla T
Varför krångla till det? Det duger gott med Rhododendronjord, torv och kanske lite inblandning av grus för dräneringens skull vid plantering. Aldrig lager på lager utan allt blandas. I vår när det börjar växa kan du tillföra lite Rhododendron näring. Täckbarken kan du skippa, den fyller ingen annan funktion än att den förbrukar kvävet när den förmultnar.

För mycket näring skadar växterna!
Tapio
Halaj!

Jag förstår inte riktigt finessen med krukan. Eller, jo, den gör att du kan ”skikta” lagren i krukan.
Men krukan kommer att få växten att bli okänslig för variationer i fuktighet runt den.
Det känns ju dumt, om det har regnat, att din växt är kruttorr för den har en kruka runt sina rötter.
Ursäkta att jag går off topic.

//T
johan1983
CITAT (Tapio @ 19-10-2016, 18:30) *
Halaj!

Jag förstår inte riktigt finessen med krukan. Eller, jo, den gör att du kan ”skikta” lagren i krukan.
Men krukan kommer att få växten att bli okänslig för variationer i fuktighet runt den.
Det känns ju dumt, om det har regnat, att din växt är kruttorr för den har en kruka runt sina rötter.
Ursäkta att jag går off topic.

//T

Jag har lättare för att hålla efter växter som jag odlar i murarbaljor (kruka var en generalisering)

Det är lättare att vattna och tillsätta gödning eftersom allt kommer växten till nytta
Gunilla T
Jag hänger nog inte med i ditt resonemang, låter mera som om det är dina behov och inte växtens behov som gör att du planterar den i en murarbalja.

Kruka/murarbalja är alltid en begränsning för en växt. Rötterna kan inte expandera naturligt, det blir lätt för torrt eller för blött i ett litet utrymme, maskar och mikroorganismer som gör jorden levande kan inte överleva i en kruka någon längre tid, jorden fryser och tinar om vartannat när naturens utjämnande effekt uteblir, risk för övergödsling i begränsat utrymme eller tvärtom.

Vill du ha fina och välmående blåbärsbuskar så plantera ut dem i trädgården.

Åsa, mälardalen zon 2
Japp växten lär vara lättare sköta ifall den är planterad I marken. +växtnäringsjoner är rörliga så även om du lägger gödningen längst ner i krukan kommer de att vandra runt i jorden så att näringslösningen är likadan I hela krukan så fort du vattnar.
johan1983
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 20-10-2016, 10:54) *
Japp växten lär vara lättare sköta ifall den är planterad I marken. +växtnäringsjoner är rörliga så även om du lägger gödningen längst ner i krukan kommer de att vandra runt i jorden så att näringslösningen är likadan I hela krukan så fort du vattnar.

Jag har ett konstigt gräs som växer snabbt och har enorma rötter.
Det gräset har dödat både en och annan blåbärsplanta. Det räcker att man har åkt iväg på semester ett par veckor så är det kört. Blåbären är överväxta och kvävda.

Jag börjar bli trött på detta. Alla mina blåbärsbuskar i kruka har överlevt. Till och med dom som jag glömde vattna en hel sommar.

CITAT (Gunilla T @ 20-10-2016, 08:16) *
Jag hänger nog inte med i ditt resonemang, låter mera som om det är dina behov och inte växtens behov som gör att du planterar den i en murarbalja.

Kruka/murarbalja är alltid en begränsning för en växt. Rötterna kan inte expandera naturligt, det blir lätt för torrt eller för blött i ett litet utrymme, maskar och mikroorganismer som gör jorden levande kan inte överleva i en kruka någon längre tid, jorden fryser och tinar om vartannat när naturens utjämnande effekt uteblir, risk för övergödsling i begränsat utrymme eller tvärtom.

Vill du ha fina och välmående blåbärsbuskar så plantera ut dem i trädgården.

Vad jag har hört så blir aldrig blåbärsplantans rötter särskilt djupa och att den därför är exemplarisk för just krukodling.

Vilken storlek på kruka / murarbalja anser du skulle vara tillräckligt stor?

Eller i din åsikt så är det ett helt onaturligt sätt för en växt att vara planterad?

Min tanke är att när jag planterade blåbär i marken så använde jag kanske tio rejäla säckar torv. Med åren så blandas det ändå ut i befintlig jord och höjer PH. Det är mycket lättare att reglera bra förutsättningar i en kruka.

Sedan gjorde jag ett experiment. Jag vattnade mina planterade blåbärsbuskar. Efter en stund så provade jag att kolla hur djupt det var vått. Det hade inte ens nått rötterna. När jag vattnade i en kruka eller murarbalja så tog rötterna till sig allt vatten och innehållande näring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon