CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 20-10-2016, 10:54)

Japp växten lär vara lättare sköta ifall den är planterad I marken. +växtnäringsjoner är rörliga så även om du lägger gödningen längst ner i krukan kommer de att vandra runt i jorden så att näringslösningen är likadan I hela krukan så fort du vattnar.
Jag har ett konstigt gräs som växer snabbt och har enorma rötter.
Det gräset har dödat både en och annan blåbärsplanta. Det räcker att man har åkt iväg på semester ett par veckor så är det kört. Blåbären är överväxta och kvävda.
Jag börjar bli trött på detta. Alla mina blåbärsbuskar i kruka har överlevt. Till och med dom som jag glömde vattna en hel sommar.
CITAT (Gunilla T @ 20-10-2016, 08:16)

Jag hänger nog inte med i ditt resonemang, låter mera som om det är dina behov och inte växtens behov som gör att du planterar den i en murarbalja.
Kruka/murarbalja är alltid en begränsning för en växt. Rötterna kan inte expandera naturligt, det blir lätt för torrt eller för blött i ett litet utrymme, maskar och mikroorganismer som gör jorden levande kan inte överleva i en kruka någon längre tid, jorden fryser och tinar om vartannat när naturens utjämnande effekt uteblir, risk för övergödsling i begränsat utrymme eller tvärtom.
Vill du ha fina och välmående blåbärsbuskar så plantera ut dem i trädgården.
Vad jag har hört så blir aldrig blåbärsplantans rötter särskilt djupa och att den därför är exemplarisk för just krukodling.
Vilken storlek på kruka / murarbalja anser du skulle vara tillräckligt stor?
Eller i din åsikt så är det ett helt onaturligt sätt för en växt att vara planterad?
Min tanke är att när jag planterade blåbär i marken så använde jag kanske tio rejäla säckar torv. Med åren så blandas det ändå ut i befintlig jord och höjer PH. Det är mycket lättare att reglera bra förutsättningar i en kruka.
Sedan gjorde jag ett experiment. Jag vattnade mina planterade blåbärsbuskar. Efter en stund så provade jag att kolla hur djupt det var vått. Det hade inte ens nått rötterna. När jag vattnade i en kruka eller murarbalja så tog rötterna till sig allt vatten och innehållande näring.