Mjärden
Vad säger ni om Stefan Lövfens statsbesök i Saudarabien ? Själv tycker jag det är bra om han kan återupprätta lite av det av Margot Wallströms raserade förtroende för Sverige. Jag tillhör dem som inte tror att man kan ändra en diktaturstat med kritik och konfrontation - en långsam inre påverkan genom företagsetablering tror jag är den rätta vägen. Det verkar lovande då han har med sig Peter Wallenberg på resan, kanske kan han som näringslivsrepresentant öppna några dörrar tillsammans med statsministern med hans erfarenhet från LO-sidan.
Hoppas bara att inte "etterkäringen" Birgitta Ohlsson får något inflytande i den här affären, hon gjorde inget gott intryck i Aktuellt, verkar som hon tror att Sverige är en stormakt.
*Stintan*
Hoppas Löfvén inte åker dit för att släta över Wallströms uttalanden. Han måste självklart stå bakom sin utrikesminister.
Vad Birgitta Ohlsson babblar om är ju löjligt. Saudiarabien har knappast något behov av att sola sig i "Sveriges goda rykte".
Gita
CITAT (Mjärden @ 21-10-2016, 19:36) *
Vad säger ni om Stefan Lövfens statsbesök i Saudarabien ? Själv tycker jag det är bra om han kan återupprätta lite av det av Margot Wallströms raserade förtroende för Sverige. Jag tillhör dem som inte tror att man kan ändra en diktaturstat med kritik och konfrontation - en långsam inre påverkan genom företagsetablering tror jag är den rätta vägen. Det verkar lovande då han har med sig Peter Wallenberg på resan, kanske kan han som näringslivsrepresentant öppna några dörrar tillsammans med statsministern med hans erfarenhet från LO-sidan.
Hoppas bara att inte "etterkäringen" Birgitta Ohlsson får något inflytande i den här affären, hon gjorde inget gott intryck i Aktuellt, verkar som hon tror att Sverige är en stormakt.

Ja, vad tycker jag? I stort har du nog rätt, visserligen så står väl Saudiarabien för det mest kvinnofientliga man kan tänka sig.Kvinnor får ju inte ens köra bil. Men konfrontation lär inte hjälpa mot detta.
Trist däremot är att vi har en utrikesminister som anser sig själv så stor att hon kan uttala sig om både det ena och det andra utan tycka sig behöva förankring i regeringen/utrikesnämnden. Utan Wahlströms klavertramp hade inte Löfven behövt göra denna "försoningsresa"
När det gäller Birgitta Ohlsson så har jag alltid tyckt att hon är alldeles särdeles obehaglig.
Gita
andersen
Kan resan ha att göra med robot 56? Peter Wallenberg är ju med på resan, nu vet jag ju inte hur upplägget var när robot 56 såldes till Saudi, men vi borde inte ha sålt alla våra robot 56 och kringutrustning dit, den behövs nu i Svenska försvaret på tex Gotland.
malarmaster
Robot 56 var väl en pansarvärnsrobot? tillverkad någon gång på 80-talet och idag troligen föråldrad.
Svenska försvaret har mig veterligen inga kvar av den anledningen.
Utvecklingen av pansarfordon har ju blivit avancerad de senaste åren och de pansarvärnsvapen som fanns på 80-90-talen har liten verkan på dagens pansar.
Rysslands nya stridsvagn beskrivs som ytterst svårstoppad och sägs överträffa det bästa som NATO har.

Vad vi behöver på gotland är ett luftförsvar och marina enheter för att förhindra landsättning.
sverige har i dagsläget inget av detta.
Flyget skall ju få 60 nya JAS-plan men tyvärr vill man skrota ut de befintliga trots att de knappast är använda.
de senaste levererades bara för några år sedan. De hade kunnat tjänstgöra åtminstone 10 år till.
det smartaste hade varit att behålla dem och den nya versionen inalles 160 plan. Då hade sveriges flygvapen ånyo varit något att räkna med.

Avseende Löfvens resa så är det ju så att sveriges rykte i arabvärlden sänktes av wallström.
Löfven måste nu alltså sopa rent efter sin odugling till minister och återupprätta handeln med arabvärlden. det är ju också av den anledningen näringslivsrepresentanter medföljer.
och visst är saudiarabien en värstingdiktatur men vill man fortfarande ha handel med dem får man faktiskt lära sig att hålla käft.Deras inflytande på hela mellanöstern är ju också väldigt stor. det är ju ett land präglat av fanatisk religiositet och där ingår att bl.a kvinnor är lägre stående.
Det är alltså en kulturell och religiös fråga som knappast går att påverka med mindre än att landet blir mer sekulärt.Den utvecklingen ser vi inte i arabvärlden utan tvärtom,religionen ökar i betydelse.
andersen
CITAT (malarmaster @ 22-10-2016, 12:42) *
Robot 56 var väl en pansarvärnsrobot? tillverkad någon gång på 80-talet och idag troligen föråldrad.
Svenska försvaret har mig veterligen inga kvar av den anledningen.
Utvecklingen av pansarfordon har ju blivit avancerad de senaste åren och de pansarvärnsvapen som fanns på 80-90-talen har liten verkan på dagens pansar.
Rysslands nya stridsvagn beskrivs som ytterst svårstoppad och sägs överträffa det bästa som NATO har.

Vad vi behöver på gotland är ett luftförsvar och marina enheter för att förhindra landsättning.
sverige har i dagsläget inget av detta.
Flyget skall ju få 60 nya JAS-plan men tyvärr vill man skrota ut de befintliga trots att de knappast är använda.
de senaste levererades bara för några år sedan. De hade kunnat tjänstgöra åtminstone 10 år till.
det smartaste hade varit att behålla dem och den nya versionen inalles 160 plan. Då hade sveriges flygvapen ånyo varit något att räkna med.

Avseende Löfvens resa så är det ju så att sveriges rykte i arabvärlden sänktes av wallström.
Löfven måste nu alltså sopa rent efter sin odugling till minister och återupprätta handeln med arabvärlden. det är ju också av den anledningen näringslivsrepresentanter medföljer.
och visst är saudiarabien en värstingdiktatur men vill man fortfarande ha handel med dem får man faktiskt lära sig att hålla käft.Deras inflytande på hela mellanöstern är ju också väldigt stor. det är ju ett land präglat av fanatisk religiositet och där ingår att bl.a kvinnor är lägre stående.
Det är alltså en kulturell och religiös fråga som knappast går att påverka med mindre än att landet blir mer sekulärt.Den utvecklingen ser vi inte i arabvärlden utan tvärtom,religionen ökar i betydelse.

Robot 56=bill 2 är ett mycket bra vapen, och det togs inte bort för att det ansågs föråldrad, utan att man trodde att den eviga freden hade kommit, och man sålde hela konceptet till Saudi, i övrigt håller jag med dej ang Gotland.https://www.youtube.com/watch?v=fqb6fzjBItU
*Stintan*
Så man ska smöra o fjäska för såna vidriga diktaturer som skiter fullständigt i mänskliga rättigheter? Istället borde väl fler öppna käften istället för att fegt hålla den.
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 22-10-2016, 14:52) *
Så man ska smöra o fjäska för såna vidriga diktaturer som skiter fullständigt i mänskliga rättigheter? Istället borde väl fler öppna käften istället för att fegt hålla den.

Just när det gäller mellanöstern nästan oavsett land är de präglade av sin religion. Där ingår kvinnoförtryck.
Alla dessa länder utan undantag är diktaturer med olika grad av förtryck och mänskliga rättigheter vet inte de vad det är.
Så du har två val,acceptera deras kultur och hoppas på en förändring i framtiden eller avstå handel o kontakter.

Sverige har nästan alltid försökt föra en dialog med diktaturer oavsett och det gäller än mer i dagsläget då världens största exportör som fyller våra butiker med billiga grejor också är en diktatur som inte erkänner mänskliga rättigheter.Men då är det okej?
Tänk på det nästa gång du sitter i en Volvo.
Så saudiarabien är det okej att bryta med men inte några av de andra diktaturerna vi idkar handel med,köper olja ifrån m.m.
Hur är det med landet på andra sidan Östersjön som fyller våra bensinstationer och förser europa med gas?
Det handlar bara om grader av helvete för dessa länders befolkning. Sveriges "röst" är inte särdeles mycket värd om vi är ovänner med många.
något Wallström inte begrep och jag tror inte hon lärt sig läxan.
Därför får löfven åka ner och stryka medhårs annars tappas jobb i sverige.
det är hårt att knyta näven i fickan men svenskar är mästare på det... Ulf
Mjärden
Just vapenexporten är en knepig fråga. Det som gör det svårt att exportera vapen till Saudiarabien är att de krigar i ´Jemen, men samtidigt som Sverige upphör med sin export står det ett annat land färdigt att leverera. Vad gäller Saudiarabien är USA en jätteexportör av vapen och det är kanske därför de är så tysta om kriget i Jemen.

Sen såg jag i tidningen idag att en svensk friskolekoncern skulle etablera sig i Saudiarabien och där kan finnas en möjlighet att med små steg göra det lite lättare för kvinnorna där, förhoppningsvis får de ha flickor som elever också.
Gita
uppretade gotlänningar.
CITAT (*Stintan* @ 22-10-2016, 14:52) *

Nja, det brukar sällan vara framgångsrikt att köra ner obehagliga sanningar i halsen på en motpart. Det gäller diktaturregimer som Saudiarabien likaväl som uppretade gotlänningar.
Självklart skall man säga ifrån mot det som är fel men samtidigt måste man ha den fingertoppskänsla som talar om när det är mera produktivt att gå varligt fram.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 22-10-2016, 21:13) *
uppretade gotlänningar.
Nja, det brukar sällan vara framgångsrikt att köra ner obehagliga sanningar i halsen på en motpart. Det gäller diktaturregimer som Saudiarabien likaväl som uppretade gotlänningar.
Självklart skall man säga ifrån mot det som är fel men samtidigt måste man ha den fingertoppskänsla som talar om när det är mera produktivt att gå varligt fram.
Gita

Du tror väl ändå inte att gubbarna i Saudiarabien var ovetande om den kritik som riktats mot dem så mycket som det skrivits i media bl.a. även utan Wallströms agerande.
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 22-10-2016, 22:23) *
Du tror väl ändå inte att gubbarna i Saudiarabien var ovetande om den kritik som riktats mot dem så mycket som det skrivits i media bl.a. även utan Wallströms agerande.

vi avhandlade det i tråden om wallström när det var aktuellt.
Givetvis vet ledningen i Saudiarabien vad europeerna anser om deras inrikespolitik men skillnaden är att när en utrikesminister kommer och talar om det ,tillika kvinna så tas det ändå illa upp.
Det handlar om diplomati och som Gita skriver fingertoppskänsla.
Man kan faktiskt kritisera utan tidningsrubriker. Ett samtal öga mot öga där man inlindat framför precis samma kritik ger sannolikt bättre respons och samtidigt visar man respekt (väldigt viktigt i arabvärlden).
wallström ville dock visa sig på styva linan och allt slog bakut.
Nu ser vi ju också resultatet. Något du stintan tydligen inte förutsåg men som vi som kritiserade Wallström då såg .problem för vissa företag,nedgång i exporten och sannolikt kostat några jobb.
Då får Löfven alltså åka ner o kyssa röv för att hans utrikesminister saknar diplomatisk finess.
något hennes företrädare hade gott om...
Politik är som sagt svårt och som utrikesminister gäller det att kunna alla regler inom diplomati.
så trots wallströms tidigare karriär så gjorde hon bort sig.
Nu får väl också Löfven åka till israel och kyssa lite röv där med så normala förbindelser kan återupptas.
Men jag måste trots det ge Wallström kredit för att göra bort sig hos alla parter,det är en prestation.
Sossarna har ju annars haft goda förbindelser just i arabvärlden.
*Stintan*
Löfvén har iallafall på agendan att prata mänskliga rättigheter med nån typ som "ansvarar" för det.
malarmaster
precis det som wallström alltså skulle gjort och en massa rabalder hade uteblivit.
Löfven lyssnar troligen mer på råd av erfarna diplomater än wallström gjorde... ulf
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 23-10-2016, 11:38) *
precis det som wallström alltså skulle gjort och en massa rabalder hade uteblivit.
Löfven lyssnar troligen mer på råd av erfarna diplomater än wallström gjorde... ulf

Och du var förstås med så du vet exakt hur det gick till.
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 23-10-2016, 16:15) *
Och du var förstås med så du vet exakt hur det gick till.

Nej,men jag förutsätter att löfvens rådgivare (han har ett antal inom olika gebit,liksom hans företrädare hade)
informerat hur man skall göra.
Du tycks tro att en statsminister gör allt efter eget huvud. Så är det inte. Just för att undvika grodor har han en stab av medarbetare som gör vad de kan för att allt skall gå smidigt.
skulle löfven göra allt efter eget huvud hade jag blivit orolig på allvar.Det är ytterst få regeringschefer som är kompetenta till det,dessutom i löfvens fall helt utan politisk erfarenhet när han tillträdde.
De två åren han suttit har dock bättrat på det,taffligheten och osäkerheten han visade i början har slipats av.

*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 23-10-2016, 18:39) *
Nej,men jag förutsätter att löfvens rådgivare (han har ett antal inom olika gebit,liksom hans företrädare hade)
informerat hur man skall göra.
Du tycks tro att en statsminister gör allt efter eget huvud. Så är det inte. Just för att undvika grodor har han en stab av medarbetare som gör vad de kan för att allt skall gå smidigt.
skulle löfven göra allt efter eget huvud hade jag blivit orolig på allvar.Det är ytterst få regeringschefer som är kompetenta till det,dessutom i löfvens fall helt utan politisk erfarenhet när han tillträdde.
De två åren han suttit har dock bättrat på det,taffligheten och osäkerheten han visade i början har slipats av.

Var har jag sagt att en statsminister gör allt efter eget huvud? Kan du inte sluta leka magister för du är faktiskt inte den enda som vet hur det går till.
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 23-10-2016, 18:51) *
Var har jag sagt att en statsminister gör allt efter eget huvud? Kan du inte sluta leka magister för du är faktiskt inte den enda som vet hur det går till.

det verkar inte så när du ifrågasätter mitt inlägg.men du går ju in för att få sista ordet som vanligt.
Med facit i hand,gjorde wallström rätt?
*Stintan*
Ja det tycker jag. Men hon ska såklart tryckas dit för att hon är kvinna. Löfvén tog ju upp samma sak med dom och då är det helt ok.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 24-10-2016, 16:59) *
Ja det tycker jag. Men hon ska såklart tryckas dit för att hon är kvinna. Löfvén tog ju upp samma sak med dom och då är det helt ok.

tummenupp.gif
Gossen Ruda
Det kvittar vad Wallström hade gjort eller sagt, hon är kvinna och därför av lägre rang än de mulliga mansgrisarna i kungafamiljen. Det är liksom kört på förhand.
Mjärden
CITAT (*Stintan* @ 24-10-2016, 16:59) *

Av det som refererats i tidningarna så tog Löfven upp samma saker, men på ett annorlunda sätt. Jag är övertygad att han men sin stora erfarenhet av förhandling i fackliga sammanhang framställde det på ett sådant sätt att det inte väckte anstöt hos saudierna.

Vad jag förstod så har de en avdelning som jobbar med att förbättra det för kvinnor i landet, men att det går väldigt långsamt tex pga att ´kvinnor inte får köra bil och därför inte kan ta jobb som kräver resor m m.
Det framhölls att i det här landet ändrar vi inte på saker med revolution, vilket får tolkas som att man inte vill ha så stora förändringar utan får nöja sig med "det lilla".
*Stintan*
CITAT (Mjärden @ 25-10-2016, 00:59) *
Av det som refererats i tidningarna så tog Löfven upp samma saker, men på ett annorlunda sätt. Jag är övertygad att han men sin stora erfarenhet av förhandling i fackliga sammanhang framställde det på ett sådant sätt att det inte väckte anstöt hos saudierna.

Vad jag förstod så har de en avdelning som jobbar med att förbättra det för kvinnor i landet, men att det går väldigt långsamt tex pga att ´kvinnor inte får köra bil och därför inte kan ta jobb som kräver resor m m.
Det framhölls att i det här landet ändrar vi inte på saker med revolution, vilket får tolkas som att man inte vill ha så stora förändringar utan får nöja sig med "det lilla".

Du får vara hur övertygad du vill men faktum är att varken du eller någon annan har en aning om hur Wallström respektive Löfvén la fram det. En lägre stående varelse (en kvinna, i det här fallet Wallström) får helt enkelt inte komma med synpunkter utan att det väcker anstöt hos saudierna. Att hon skulle ha gjort det på ett odiplomatiskt sätt är ett påhitt från alliansens sida. Såklart det inte väcker samma anstöt och att det anses mer diplomatiskt när Löfvén säger samma sak....han är ju man.

Förbättra för kvinnor hade väl bara med att kvinnor skulle kunna jobba att göra. Så tolkade jag det iallafall.
malarmaster
jösses vad du har kort minne,stintan. wallström la fram sitt genom media och genom att på ett offentligt möte anklaga saudiarabien. (i sak hade hon rätt). hon blev avstängd och araberna kände sig förödmjukade.
Den diplomatiska krisen var ett faktum.

Löfven gjorde däremot rätt,enskilda möten med ledarna där man ödmjukt och artigt lägger fram sina synpunkter.Allt tidigare hade sverige sluppit om wallström begripit sig på arabisk kultur.
som utrikesminister är hon en sopa och numera tycks hon hålla sig i bakgrunden.
Statsministern fick i detta fallet göra hennes jobb och jag håller med mjärden,han tycks ha en viss finess och har troligen gått igenom hela scenariot med sina medarbetare.
Synd att wallström inte hade några ... ulf
*Stintan*
Åh gud så hemskt att förödmjuka de saudiska diktatorerna!
Gossen Ruda
Det är synd att världen behöver oljan annars hade de fått gå tillbaka till beduintälten.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 25-10-2016, 08:32) *
Åh gud så hemskt att förödmjuka de saudiska diktatorerna!

Man lär ju inte hjälpa Saudiarabiens förtryckta kvinnor genom att förödmjuka regimens representanter, snarare tvärtom. Kanske, kanske hade en väl genomförd diplomati gjort lite nytta, kanske man lyssnat lite trots allt, men framför allt så behåller man sin egen värdighet om man följer protokollen når det gäller utrikespolitik.
Gita.

Gossen Ruda
På vilket sätt skulle dessa tjockisar bli förödmjukade när någon säger sanningen? Som Gita brukar skriva, detta säger mer om tjockisarna än om Wallström.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Gossen dessa herrar har en helt annan inställning och värdet av oss kvinnor.

Hos min dotter hyr varje år en sjeik med sin familj flera lägenheter. Familj betyder då flera fruar, barn och betjänter. Och så klart har dom ofta extra önskemål. När han igen hade några önskemål så tyckte svärsonen att han skall prata med sin fru. Då fick han ju hickan, fråga sin fru......
Ja sa svärsonen att där bestämmer man ihop och sista ordet har alltid ägarinnan....

När dom kommer så har sjeiken har alltid en liten present med sig till svärsonen, men aldrig till dottern.

Gossen Ruda
Jo, jag vet. Skall man få en jämlik ordning på det landet så gäller det inte en 5-årsplan, snarare 5 generationer och en utrotning av islam.
Aqvakul
Religion - das Opium des Volks
Gossen Ruda
Jag är icke-knarkare.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 26-10-2016, 17:02) *
Jag är icke-knarkare.

tummenupp.gif
Aqvakul
ttp://teespring.com/sci-01?p=share
Mjärden
CITAT (Aqvakul @ 26-10-2016, 10:27) *
Religion - das Opium des Volks

Väldigt svårt att utrota - inte en kommunismen lyckades utrota den katolska läran.
Bengalow
Nåja, det var nu inte den katolska läran, men den ortodoxa...
Mjärden
CITAT (Gita @ 25-10-2016, 20:26) *
Man lär ju inte hjälpa Saudiarabiens förtryckta kvinnor genom att förödmjuka regimens representanter, snarare tvärtom. Kanske, kanske hade en väl genomförd diplomati gjort lite nytta, kanske man lyssnat lite trots allt, men framför allt så behåller man sin egen värdighet om man följer protokollen når det gäller utrikespolitik.
Gita.

Det är ung så jag tänker, det hjälper inte att resonera utifrån svenska normala normer, normerna där är inte normala efter vårt sätt att se. Hellre en liten förbättring än att reta upp "pösmunkarna" och det blir tvärstopp.
Det gäller mao att agera "utanför ramarna" och förhoppningsvis gjorde Löfven det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon