calluone
Hej!
(obs, avhärdning skulle vara invintring)

Jag har 1 några plantor jag inte hunnit få ned i marken (1 st svarttall, en kinesisk sekvoja och en krusbärsaktinidia). Man säger ju att rötter är mer känsliga för kyla än övriga plantan varför det kan vara viktigt att täcka rötterna. Hur kallt tål dessa plantor i sina krukor? Finns det någonstans att kolla upp hur känsliga olika växter är för minusgrader när de står i sina krukor? Hur mycket bör krukorna täckas för att hindra skador och hur reagerar växter av att transporteras några timmar i värme innan de planteras? Det borde väl inte vara några problem, har ju gjort så tidigare, men blev ändå nyfiken på hur en invintrad planta egentligen reagerar på att komma in i värmen och sen ut i kylan igen. Rör det sig om timmar, dagar eller veckor innan detta kan leda till negativa resultat? Lite funderingar smile.gif Kanske någon har några kloka svar.
Gunilla T
CITAT (calluone @ 07-11-2016, 21:55) *
Hej!
(obs, avhärdning skulle vara invintring)

Jag har 1 några plantor jag inte hunnit få ned i marken (1 st svarttall, en kinesisk sekvoja och en krusbärsaktinidia). Man säger ju att rötter är mer känsliga för kyla än övriga plantan varför det kan vara viktigt att täcka rötterna. Hur kallt tål dessa plantor i sina krukor? Finns det någonstans att kolla upp hur känsliga olika växter är för minusgrader när de står i sina krukor? Hur mycket bör krukorna täckas för att hindra skador och hur reagerar växter av att transporteras några timmar i värme innan de planteras? Det borde väl inte vara några problem, har ju gjort så tidigare, men blev ändå nyfiken på hur en invintrad planta egentligen reagerar på att komma in i värmen och sen ut i kylan igen. Rör det sig om timmar, dagar eller veckor innan detta kan leda till negativa resultat? Lite funderingar smile.gif Kanske någon har några kloka svar.

Många frågor som kräver forskning för att finna svar på. Jag vet att t.ex. Baumschule Hachmann som är en av de största producenterna av Rhododendron ställer tusentals plantor av framtagna hybrider i krukor utomhus under vintern och utifrån de som överlever drar de vissa slutsatser om härdighet.

Om rötter är mer känsliga för kyla än ovandelen på vedartade växter vet jag inte men dör roten så är ju växten borta. Min kinesiska sekvoja får frysskador på topp eller grenar ibland men roten överlever så den kommer igen.

Invintringen styrs av biologiska processer i växten, dessa styrs i sin tur av bl.a. tillgång på ljus och temperatur. Jag vet inte vad som händer om en planta som invintrat plötsligt tas in i värmen igen men det låter onekligen lite vanskligt.

Att täcka krukor som står utomhus i avsikt att skydda mot kyla är en myt. Så länge marken inte frusit så är jordvärmen en värmekälla, varm luft är lättare än kall luft, men när marken fryser finns ingen värmekälla kvar och det blir lika kallt i den inlindade krukan som utanför. Det krävs en intern värmekälla för att åstadkomma en varmare temperatur.
Stefan A
Men visst får man en jämnare dygnstemperatur om man täcker krukan!
Gunilla T
CITAT (Stefan A @ 08-11-2016, 11:14) *
Men visst får man en jämnare dygnstemperatur om man täcker krukan!

Varifrån kommer värmen som skulle ge en utjämnande effekt?

Man kan jämföra med när det blir kallt ute och vi börjar klä oss med flera lager av kläder. Kläderna i sig genererar ingen värme, vår kroppstemperatur är värmekällan och kläderna gör att värmen sipprar ut långsammare och vi slipper frysa.
calluone
Intressant. Men som jag förstått det så täcker även stora plantskolor sina krukor vintertid. Tycker ändå de borde ha vetskap om vad som fungerar, även om många myter lär finnas i trädgårdsvärlden. Tänker på löv som isolerar marken vintertid. Där under brukar det inte vara tjäle och likaså på våren så går tjälen ur mycket långsammare under stora lövtäcken. Ja, mikrolivet alstrar ju värme så länge det inte är tjäle. Men du menar på att täckning av krukor endast motverkar tjäle en försumbar tid då?
Stefan A
Värme och värme ... Vi talar väl om isolering? Säg att det är +5 på dan och -5 på natten. Med isolering kring krukan håller jorden 0 hela dygnet.
Gunilla T
CITAT (calluone @ 08-11-2016, 18:02) *
Intressant. Men som jag förstått det så täcker även stora plantskolor sina krukor vintertid. Tycker ändå de borde ha vetskap om vad som fungerar, även om många myter lär finnas i trädgårdsvärlden. Tänker på löv som isolerar marken vintertid. Där under brukar det inte vara tjäle och likaså på våren så går tjälen ur mycket långsammare under stora lövtäcken. Ja, mikrolivet alstrar ju värme så länge det inte är tjäle. Men du menar på att täckning av krukor endast motverkar tjäle en försumbar tid då?

När hösten kommer är det luften som snabbast kyls ner, jorden innehåller mycket värme. Eftersom varm luft är lättare stiger värmen från marken uppåt. Finns då ett skyddande lövtäcke så fyller det samma funktion som våra kläder dvs avkylningen går inte lika fort eftersom värmen måste passera ett hinder. Men när tjälen kommer finns inte längre någon värmekälla och då fyller löven ingen funktion. Processen blir omvänd när vårvärmen kommer, då är der luften som snabbast värms upp. Jorden är frusen och har den då ett lövtäcke som isolerar mot den varmare luften så går processen långsammare än om marken är bar.

Ja, innan tjälens ankomst så kan täckning behålla viss värme under förutsättning att man inte isolerar även under krukan som många gör.

Jag har massor av växter, perenner som jag delat under säsongen stående ute hela vintern. De blir förstås genomfrusna men de klarar det utan problem men för känsligare växter kan det säkert bli bekymmersamt. Sekvojan som jag har i trädgården lever nog på sin maximala gräns här i zon 2 - 3.

CITAT (Stefan A @ 08-11-2016, 19:04) *
Värme och värme ... Vi talar väl om isolering? Säg att det är +5 på dan och -5 på natten. Med isolering kring krukan håller jorden 0 hela dygnet.

Värmen måste ju komma någonstans ifrån eller hur? Du får väl testa att ta temperaturen om du nu inte tror på mig.
Gossen Ruda
Om jag får lägga mig i så anser jag nog att exempelvis ett lager löv hindrar tjälen att gå för djupt. Kylan kommer uppifrån och tränger nedåt i marken. Finns det då ett lager isolerande löv går det långsammare, det blir en kamp mellan kylan och markvärmen. På våren blir det kanske tvärtom men då har lövens isolerande förmåga avtagit pga hoppressning och nedbrytning. Samma sak med att täcka en kruka under förutsättning att man kan ta vara på markvärmen. Att bara slå in en kruka i isolering hjälper bara lite, förr eller senare blir den djupfryst.
calluone
Tack för intressanta svar Gunilla T och Gossen Ruda. Låter logiskt. Håller även med Stefan om att det borde ha en utjämnande effekt m tanke på varierande temperatur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon