CITAT (calluone @ 08-11-2016, 18:02)

Intressant. Men som jag förstått det så täcker även stora plantskolor sina krukor vintertid. Tycker ändå de borde ha vetskap om vad som fungerar, även om många myter lär finnas i trädgårdsvärlden. Tänker på löv som isolerar marken vintertid. Där under brukar det inte vara tjäle och likaså på våren så går tjälen ur mycket långsammare under stora lövtäcken. Ja, mikrolivet alstrar ju värme så länge det inte är tjäle. Men du menar på att täckning av krukor endast motverkar tjäle en försumbar tid då?
När hösten kommer är det luften som snabbast kyls ner, jorden innehåller mycket värme. Eftersom varm luft är lättare stiger värmen från marken uppåt. Finns då ett skyddande lövtäcke så fyller det samma funktion som våra kläder dvs avkylningen går inte lika fort eftersom värmen måste passera ett hinder. Men när tjälen kommer finns inte längre någon värmekälla och då fyller löven ingen funktion. Processen blir omvänd när vårvärmen kommer, då är der luften som snabbast värms upp. Jorden är frusen och har den då ett lövtäcke som isolerar mot den varmare luften så går processen långsammare än om marken är bar.
Ja, innan tjälens ankomst så kan täckning behålla viss värme under förutsättning att man inte isolerar även under krukan som många gör.
Jag har massor av växter, perenner som jag delat under säsongen stående ute hela vintern. De blir förstås genomfrusna men de klarar det utan problem men för känsligare växter kan det säkert bli bekymmersamt. Sekvojan som jag har i trädgården lever nog på sin maximala gräns här i zon 2 - 3.
CITAT (Stefan A @ 08-11-2016, 19:04)

Värme och värme ... Vi talar väl om isolering? Säg att det är +5 på dan och -5 på natten. Med isolering kring krukan håller jorden 0 hela dygnet.
Värmen måste ju komma någonstans ifrån eller hur? Du får väl testa att ta temperaturen om du nu inte tror på mig.