Pompe Hedengren
Jag har en 3 meter hög Heteropanax inomhus hemma. Köpte den för 3 månader sedan.
Jag har köpt växtbelysning som jag har på 8 timmar per dag.
Nu växer den fint högst upp men tappar mycket blad på de undre grenarna!
Vad ska jag ta mig till?
Är det vanligt att den tappar bladen så här års?
Jag kan ingenting om växter så jag är mycket tacksam för alla svar! 👌😀👍
/Pompe
addo
Det kan vara så att dom nedre grenarna får för lite ljus men toppen tillräckligt efter som den växer bra i toppen.

Sen är det vanligt att växter tappar gamla blad när dom anpassar sig till en ny miljö, växten är säkert uppvuxen i växthus vilket är ganska annorlunda mot en normal bostad. Det är också vanligt att växter fäller lite gamla blad på hösten.

Jag har ingen erfaren het av specifikt Heteropanax så jag kan bara svara generellt.

Är det både nya och gamla blad som faller eller om den inte växter alls på dom nedre grenarna skulle jag försöka fixa belysning som kommer åt dom nedre grenarna, inte starkare belysning utan bredare så ljuset kommer åt snett uppifrån. Annars skulle jag avvakta och se vad den gör i vår.

Nästan alla växter är mer eller mindre toppväxande, alltså dom växer kraftigare i toppen än i dom lägre delarna, så det är fullt normalt. Vill man hålla formen tex för att hålla nere höjden på växten så blir man tvungen att beskära den. Det skulle jag på en inomhusväxt göra typ i mars när den börjar få mer ljus och därför är stark nog att klara beskärningen. Men det kan variera så jag gissar bara tidpunkt efter vad som brukar funka i allmänhet. När du beskär klipp precis ovanför ett bladväck eller grenklyka och lämna inga stumpar. Det är även bra att klippa ner den mindre än du vill ha den så den får utrymmer att växa en del innan du måste beskära igen.

Bra jobbat att skaffa belysning till växten! Det är det alldeles för få som gör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon