Pompe Hedengren
Jag har en 3 meter hg Heteropanax inomhus hemma. Kpte den fr 3 mnader sedan.
Jag har kpt vxtbelysning som jag har p 8 timmar per dag.
Nu vxer den fint hgst upp men tappar mycket blad p de undre grenarna!
Vad ska jag ta mig till?
r det vanligt att den tappar bladen s hr rs?
Jag kan ingenting om vxter s jag r mycket tacksam fr alla svar! 👌😀👍
/Pompe
addo
Det kan vara s att dom nedre grenarna fr fr lite ljus men toppen tillrckligt efter som den vxer bra i toppen.

Sen r det vanligt att vxter tappar gamla blad nr dom anpassar sig till en ny milj, vxten r skert uppvuxen i vxthus vilket r ganska annorlunda mot en normal bostad. Det r ocks vanligt att vxter fller lite gamla blad p hsten.

Jag har ingen erfaren het av specifikt Heteropanax s jag kan bara svara generellt.

r det bde nya och gamla blad som faller eller om den inte vxter alls p dom nedre grenarna skulle jag frska fixa belysning som kommer t dom nedre grenarna, inte starkare belysning utan bredare s ljuset kommer t snett uppifrn. Annars skulle jag avvakta och se vad den gr i vr.

Nstan alla vxter r mer eller mindre toppvxande, allts dom vxer kraftigare i toppen n i dom lgre delarna, s det r fullt normalt. Vill man hlla formen tex fr att hlla nere hjden p vxten s blir man tvungen att beskra den. Det skulle jag p en inomhusvxt gra typ i mars nr den brjar f mer ljus och drfr r stark nog att klara beskrningen. Men det kan variera s jag gissar bara tidpunkt efter vad som brukar funka i allmnhet. Nr du beskr klipp precis ovanfr ett bladvck eller grenklyka och lmna inga stumpar. Det r ven bra att klippa ner den mindre n du vill ha den s den fr utrymmer att vxa en del innan du mste beskra igen.

Bra jobbat att skaffa belysning till vxten! Det r det alldeles fr f som gr.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon