MRLINDELL
19-11-2016, 21:54
Vet någon om var man kan få tag på rimliga mängder Beneforte broccoli utsäde?
http://www.superbroccoli.info/se/index.htm
Gunilla T
20-11-2016, 08:41
När superbroccolin lanserades ledde det till en intensiv debatt när bioteknikjätten Seminis som ägs av Monsanto lyckades förbigå GMO reglerna genom ett annat sätt att ta fram nya utsäden. Broccolin lanserades som en produkt som motverkade cancer, högt innehåll av nyttiga ämnen samt något som kan ersätta ett gympapass. En marknadsföring som gör att varje sansad person drar öronen åt sig.
Seminis är världens största utsädesföretag och kontrollerar nästan hälften av alla frön/utsäden på marknaden, en maktkoncentration som är ett stort hot mot vår framtida matproduktion.
Utsädet är naturligtvis patenterat såsom alla produkter som framtagits i Monsantos laboratorier, det är deras affärs ide.
MRLINDELL
20-11-2016, 09:56
Det är inte Monaanto som tagit fram produkten men väl köpt företaget som gjorde den och numera äger produkten.
Jag har fått svar från mina Engelska vänner i Lacock som lägger undan 5 fröpåsar till mig. Problemet löst.
Ser man till näringsvärdet är det en fantastisk produkt/grönsak och broccolin serveras på restauranger och finns att köpa i en del affärer fortfarande. Den är god och nyttig.
Det finns flera olika grönsaker som tagits fram på samma sätt, violetta grönsaker. När broccolin lanserades var det inga problem förrän Monsanto köpte den. Då blev det en himla massa skriverier bara för att det var Mobsanto. Företaget har gjort en massa sjuka saker med marknadsföring av utsäde t ex Asien främst Indien och det har inget samband med broccolin mera än att det råkar komma från samma företag.
Det finns morötter framtagna på samma sätt som ingen har synpunkter på. Men skulle Monsanto köpa upp konceptet skulle det bli lika mycket hallå kring morötterna.
Det handlar mera om monsanto som varumärke än enskilda produkter.
Jag tänker odla denna broccoli. Har redan morötter som ingen klagat på. Allt härdigt, lättodlat och gott.