josohl
Jag har kpt ngra billiga amaryllisar p Plantagen (redan planterade i kruka) och nr jag skulle planera om dem i en strre kruka och julgrupp upptckte jag att det inte finns en endaste rot frn lkarna (samma p alla)! Det har kommit upp en knopp och lite brjan p blad p allihopa, men det lr ju bli svrt fr dem att bli fina utan rtter?!?
Frslag p vad man skall gra? Kommer det troligen utvecklas rtter nd? Skall jag stta dem i vatten? Eller i vitmossa??? (Brukar ju vara bra fr orkideer att utveckla rtter tnkte jag...)
Eller fr jag bara skylla mig sjlv som kper billig skit p Plantagen och kpa ngra amaryllis p bttre stlle?
Aqvakul
Jag brukar aldrig plantera om mina. Men det r nog inte mycket rtter i brjan, utan de lever p det som r ansamlat i lken. Avgrande fr "vanliga" amaryllis kvalitet brukar vara hur stor lken r. Jag r ingen vn av Plantagen, som med ett likformat sortiment och tveksam fackkunskap i butiken trnger undan andra detaljister, men deras vxter r absolut inte alltid dliga.

(Om man sparar lkarna s kommer de att f rejla rtter under sommaren. Men d ska ju deperna fyllas p.)
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon