josohl
Jag har köpt några billiga amaryllisar på Plantagen (redan planterade i kruka) och när jag skulle planera om dem i en större kruka och julgrupp upptäckte jag att det inte finns en endaste rot från lökarna (samma på alla)! Det har kommit upp en knopp och lite början på blad på allihopa, men det lär ju bli svårt för dem att bli fina utan rötter?!?
Förslag på vad man skall göra? Kommer det troligen utvecklas rötter ändå? Skall jag sätta dem i vatten? Eller i vitmossa??? (Brukar ju vara bra för orkideer att utveckla rötter tänkte jag...)
Eller får jag bara skylla mig själv som köper billig skit på Plantagen och köpa några amaryllis på bättre ställe?
Aqvakul
Jag brukar aldrig plantera om mina. Men det är nog inte mycket rötter i början, utan de lever på det som är ansamlat i löken. Avgörande för "vanliga" amaryllis kvalitet brukar vara hur stor löken är. Jag är ingen vän av Plantagen, som med ett likformat sortiment och tveksam fackkunskap i butiken tränger undan andra detaljister, men deras växter är absolut inte alltid dåliga.

(Om man sparar lökarna så kommer de att få rejäla rötter under sommaren. Men då ska ju depåerna fyllas på.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon