Gita
Omkring 7 000 småföretag har försvunnit bara det senaste året, skriver Lotta Engzell-Larsson.

Läs mer i DI:
http://www.di.se/opinion/lotta-engzell-lar...source=facebook
Bengalow
Kantänka, men den största skulden ligger nog i, att alliansen "lurade" ungt folk att starta eget, utan vare sig utbildning eller kompetens. Det slår tillbaka nu, när drömmen om ett eget företag misslyckades kapitalt. Inga marknadsundersökningar, bara med en ambition att "tjäna multum" på kort tid. Nu sitter dom där med miljonskulder och kraschade "företag", antecknade hos kronofogden... Så lätt är det inte. Det är fåtalet kvar av denna satsning, och det beror inte på ROT- eller RUTavdrag. Så må artikelförfattaren dra sina egna slutsatser av statistiken. Vad var det Samuel L. Clemens sade om detta?
Huggorm
Men majoriteten av de som hade RUT- och ROT-företag blir nog lätt anställda i mera etablerade företag, det är stort behov av kompetent arbetskraft.
*Stintan*
Ja massor med folk har ju startat företag med hjälp av starta egetbidrag senaste åren med väldigt dåliga förutsättningar. Men det bättrade väl på arbetslöshetsstatistiken. När bidragstiden gått ut har de ju snabbt upptäckt att det inte går att leva på företaget. Förvånar mig att det inte är fler än 7000 som försvunnit.
Bengalow
En stor grupp var unga flickor, som öppnade butik för att sätta "lösnaglar" på kvinnor, s.k. nagelbyggare - hur nu det kan löna sig...utan att vara manikyristutbildad. Men dom hade ju fått sin skolning av diverse andra "företag" på Internet. Jösses, vart har vanligt förnuft tagit vägen?
Gunilla T
CITAT (Bengalow @ 04-12-2016, 22:03) *
En stor grupp var unga flickor, som öppnade butik för att sätta "lösnaglar" på kvinnor, s.k. nagelbyggare - hur nu det kan löna sig...utan att vara manikyristutbildad. Men dom hade ju fått sin skolning av diverse andra "företag" på Internet. Jösses, vart har vanligt förnuft tagit vägen?

Sunt förnuft är inte så vanligt förekommande smile.gif
Gita
CITAT (Bengalow @ 04-12-2016, 22:03) *

Fast RUT och ROT gällde väl knappast för "nagelfixning" utan hemnära arbete samt byggtjänster, sådant många behöver och köper förutsatt de ha råd.
Jag tror inte en sekund att alla små städbolag t.ex lagts ner i brist på komponents hos företagaren.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 05-12-2016, 09:17) *
Fast RUT och ROT gällde väl knappast för "nagelfixning" utan hemnära arbete samt byggtjänster, sådant många behöver och köper förutsatt de ha råd.
Jag tror inte en sekund att alla små städbolag t.ex lagts ner i brist på komponents hos företagaren.
Gita

Små städföretag anlitas oftast på rekommendation. Saknas kompetensen får man inga kunder. Därmed inte sagt att ALLA saknar kompetens. Jag tror inte för en sekund på att alla småföretag som lagt ner är sådana som haft möjlighet till rot- eller rutavdrag utan att det mest är såna som gjort sin hobbyverksamhet till företag.
Bengalow
CITAT (Gita @ 05-12-2016, 09:17) *
Gita

Det är artikelförfattaren som drar slutsatsen att det är p.g.a. sänkta ROT- och RUT-avdrag. Jag skyller på annat. Läs om och läs rätt. Städbolagen har väl knappast minskat, så länge det finns damm finns det arbete. Gör man ett uselt jobb, så får man till slut inga kunder, men så är det inom alla branscher. Det kan också vara en sanning...men att skylla på bidragen är att göra det lätt för sig, eller bara en politiskt vinklad inlaga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon