Stefan A
Bakker säljer Rosenregn Laburnocytisus 'Adamii' som ser helt overklig ut. Ett träd med både gula och rosa hängen! Någon som har testat? Hur grovt kan det bli, hur gammalt?
malarmaster
också sett det och mina forskningar ledde fram till att det var en zon 0-1.
Jo,trädet finns på riktigt och är en hybrid.
Jag i zon 3 skulle gärna ha det men går inte här.
För övrigt skulle jag nog inte köpa ett sådant från Bakker,deras plantor är av urusel kvalite,förmodligen beroende på dålig logistik. de gånger jag köpt av dem kommer bara skit som man får reklamera och då sänder de ny skit. Bättre att hitta en bra plantskola i Sverige,betala lite mer men få bra växtmaterial. Ulf
Kutas
Har samma mycket dåliga erfarenheter av Bakker. Dessutom får man brevlådan fylld med deras reklam många år efteråt.
Huggorm
CITAT (malarmaster @ 07-12-2016, 10:09) *
Jo,trädet finns på riktigt och är en hybrid.
Mer än en hybrid, det är en "chimär" och därmed en riktig sensation
Gunilla T
Ja, en chimär är ett träd som fått inympade grenar på stammen. Sedan instämmer jag i omdömena om Bakker. Det är inte ett seriöst företag utan lever på nybörjare, deras bilder är ofta fotoshoppade så bilden på trädet finns nog inte i verkligheten.
Stefan A
Men ingen verkar ha sett det annat än på bild?
Rhonda - 51Aussie
En person i Karlskrona som köpte en planta för 3 år sedan.
http://www.tradera.com/item/340977/270707394/rosenregn-fron
Åsa, mälardalen zon 2
Fast en chimär kan man väl inte fröså? Det är många som luras på Tradera med.
Huggorm
Säljaren har nog missförstått, fast att få blomning och frö på en bara tre år gammal buske låter osannolikt tidigt. Men om det blir frö så blir de säkert enbart guldregn eller rosenginst beroende på vilken sort det var i just den blomman.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-12-2016, 09:07) *
Fast en chimär kan man väl inte fröså? Det är många som luras på Tradera med.

Jag tänkte likadant. Det vore bättre om säljaren först driver upp plantor o väntar på ev blomningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon