Full version: Ang. Klematis...
cabr
Jag skulle vilja ha en klematis som klarar att stå ganska skuggigt i zon 2-3 och växa vid en gammal granstubbe... finns det någon sån tro?
MRLINDELL
Gå till länken

http://www.clematis.hull.ac.uk/clemlistsearch.cfm

Klicka på "Search", i sökfältet "Aspect" väljer du "shade" och får en lista på hur många som helst. Där kan du plocka fram några favoriter och kolla om de finns hos din trädgårdshandlare.

Därför är denna länk bättre än andra Clematis länkar. Man får svar på sina frågor. Du kan även söka på färg samtidigt och vilken månad man önskar att den blommar. Fast det skiljer ändå i tid mellan zoner och länder. Det ger en ganska bra hint i alla fall om tidig eller sen Clematis.

Jag fann min 'Rouge Cardinal' där. Den kan köpas överallt och är fin.

Lycka till!
cabr
Tack för den länken Mr Lindell! Jag fastnade för ARCTIC QUEEN, nu återstår bara att lokalisera den i mina trakter.

Jag är lite orolig att den inte ska klara av granstubben (som är enorm). Tror du att det funkar.
MRLINDELL
Hur då klara av? Menar du volymen? man kan köpa 2 st Clematis, en vit och en med annan färg om man vill ha mera Clematis på stubben.
När du köper din Clematis får du planteringsråd. Sedan är det inga problem.
cabr
Jag tänkte mest om stubben snodde all näring
MRLINDELL
Jag tror inte de konkurrerar, snarare att Clematisen trivs bättre med stubben än tvärt om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon