tommmyboy
Hej
Jag har en 3 årig tamarind planta. Den är cirka 40cm hög.
Använder spotlight kallvitt ljus för att den ska få lite extra ljus nu under vintern.

Den växer i vanlig blomjord. Är det optimalt ? Eller ska jag bland in sand/ småsten och gräsklipp ?

Jag vill gärna att den växer snabbare än nu så tar gärna emot alla förslag .

Mvh tommy
Åsa, mälardalen zon 2
Väntar till våren, det är ljuset som styr och även om du har belysning är kvaliten och styrkan långt ifrån vad den riktiga solen har. Det är ju fotosyntesen som styr. Du kan köpa vilken jord du vill, gödsla mm. men har du inte samma kvalite som riktiga solen så kommer den inte växa lika snabbt som under sommaren och det är OK. Växterna ska inte växa nu under vintern, växterna behöver vila de med, inte stressas ihjäl.
tommmyboy
Nja. Detta är en Tamarind. En exotisk växt. Där är dag och natt lika året runt. . De behöver nog ingen vintervila. Försöker härma det tropiska klimatet så långt det går med ljus och luftfuktare.
Men det var just vilken sorts jord Tamarind trivs bäst i ?
Åsa, mälardalen zon 2
När de odlas i våra bostäder med för torr luft, alldeles för varmt i förhållande till ljuset etc. (detta gäller även exotiska växter), så brukar även exotiska växter behöva en viss vila. Du kan aldrig få upp luftfuktigheten så det passar perfekt till tropiska växter i en lägenhet för då riskerar man skada bostaden + ev. tapeter kan lossna. +Som sagt en lampa kan hålla växterna vid liv under vintern men de får långt ifrån den energin de får från solen och det är bara då det finns överskott på energi och byggstenar som det kan ske tillväxt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon