Heidina
Min gardenia har börjat få vita dammliknande prickar, inte runda eller glänsande. De är lätta att skrapa bort. Även små svarta saker som skulle kunna tas för smuts som stänkt upp ifall man vattnat för hårt. Men de har en tendens att komma tillbaka, med eller utan vattning. Hibiskusen har liknande problem, men har också något som ser ut som en begynnande gles liten dammtuss. Det blir inte lättare av att vi har långhåriga katter som ger en massa damm. Damm brukar dock inte lägga sig på undersidan av bladen. Någon som vet vad detta är?

Bild på gardenian. "Dammtussen" lyckades jag inte fånga på bild.
Gunilla T
Spinnkvalster eller ullöss.
sparvuggla
CITAT (Heidina @ 22-12-2016, 03:16) *
Min gardenia har börjat få vita dammliknande prickar, inte runda eller glänsande. De är lätta att skrapa bort. Även små svarta saker som skulle kunna tas för smuts som stänkt upp ifall man vattnat för hårt. Men de har en tendens att komma tillbaka, med eller utan vattning. Hibiskusen har liknande problem, men har också något som ser ut som en begynnande gles liten dammtuss. Det blir inte lättare av att vi har långhåriga katter som ger en massa damm. Damm brukar dock inte lägga sig på undersidan av bladen. Någon som vet vad detta är?

Bild på gardenian. "Dammtussen" lyckades jag inte fånga på bild.

Ullöss nästintill omöjligt att bli av med om man fått det.
Carlle92
Suckh :-( Samma har hänt mig med mina växter, dock har jag inte samma typ som du har. Jag tycker att det är riktigt tråkigt när man kämpar eller har kämpat så hårt och så händer detta. Jag har ett par växter som blev så totalt förstörda med hål, så det var bara att kasta dessa.

Får jag passa på att tipsa om en riktigt rolig växt jag kom över imorse ? Det är en liten växt som växer i en kruka och efter 10 dagar då den blommar ut, så står det " LOVE " på växten. En riktigt bra present till någon man uppskattar eller tycker om.

Klicka här för att komma till krukväxten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon