Slättbo
Mitt olivträd bor ute på söderbalkong i södra Skåne för andra vintern (krukan isolerad med liggunderlag, lyfter in det tillfälligt om tempen går neråt -5). Tidigt i höstas började en del blad bli rödbruna på ovansidan. Undersidan är friskt ljusgrön, den får fortfarande nya späda blad och majoriteten av bladen är friskt gröna. Ingen synlig ohyra, inget klibb eller kladd.[attachment=86623:IMG_0781.JPG]
Erik Martinsson

Det bruna tyder ändå på att den farit illa av kylan tror jag. Plocka in den, ta bort de fulaste bladen och ge den lite gödning är väl vad jag skulle provat med. Andra kanske har bättre erfarenhet. Glöm inte att vattna sporadiskt då och då.
Aqvakul
Oliver far alltid lite illa på vintern. Bra att skydda den från extrem kyla, men absolut inte ta in den mer än i nödfall. Ingen gödning nu under viloperioden. Vattna sparsamt.
Slättbo
Den rödbruna färgen började komma i oktober, och då var det inte alls kallt, inte ens kyligt här i sydligaste Skåne, inte ens nattetid... och förra vintern syntes inga rödbruna blad?
Erik Martinsson
CITAT (Slättbo @ 06-01-2017, 15:53) *
Den rödbruna färgen började komma i oktober, och då var det inte alls kallt, inte ens kyligt här i sydligaste Skåne, inte ens nattetid... och förra vintern syntes inga rödbruna blad?

Tråkigt att höra. Kan det vara jorden som är dålig? Hittade lite om det på bifogad länk samt ett par andra möjliga anledningar.
Olivträd bruna blad?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon