gullik.u
Nu måste ni hjälpa mig wub.gif Jag kunde inte låta bli att köpa rabattrosor idag! Trosros ? eller Polyantha rose står det 60-80 cm, skulle väl igentligen vänta med plantering!! men de sitter nu i jorden rolleyes.gif Bor i Jämtland så risk för kyla finns!! Jag satte dem i en nygjord rabatt så jorden är inte frusen, men för att klara dessa (om det går?) ska jag täcka med fiberduk,eller hur ska jag göra?
Tacksam för svar smile.gif
Kajsa
Ja täck över med väv, säckar vid risk för frost så skotten får vara kvar.
Flera minus grader klarar inte ett tunt lager väv, då måste det på mera.
Unn
Hej! Beror väl lite på hur "vakna" de är. Kommer de från någon mildare zon och har börjat bladspricka är nog täckning en bra idé inför sommarens blomsterprakt. Vet inte hur polyanthor funkar, men buskrosor tål att frysa när de knoppats utan att för den skull dö helt och hållet.
Unn
Britt-Marie
Dina rosor är frostkänsliga när dom är nysatta, så det är rätt, täck dom ordentligt med säckar, inte enbart väv. Rosor tål frost, men man skall inte heller klippa dom FÖR TIDIGT!
gullik.u
Glömde att fråga, det är början till lite blad , knoppar, mår de bra av att jag tar bort övertäckningen om det är varmt och fint på dan?och täcker till natten?
Hannele
CITAT (gullik.u @ 23-04-2004, 12:46)
Glömde att fråga, det är början till lite blad , knoppar, mår de bra av att jag tar bort övertäckningen om det är varmt och fint på dan?och täcker till natten?

Tvärtom; det är till dagen du ska täcka mot den uttorkande solen.
gullik.u
Å tack för svar tur att jag har er!! tongue.gif det är nog bara jag här runt omkring som är så här ( ska man kalla det "fanatisk") iallafall är det bara jag som står ute och gräver och påtar i skenet från en ficklampa laugh.gif laugh.gif när grannarna för länge sen gjort kväll!
rosorna klarar alltså att växa helt täckta de kvävs inte? laugh.gif har ingen väv, går det med tidningar?trasor?
kerstin z5-6
Väv finns på tex granngården -till nöds kan du dra över en gammal gles matta, eller liknande till dess. Men du kommer att behöva väven i höst-vinter ändå ,så det är en god inverstering i alla fall med polyantarosor o z 5
Det går även bra med potatissäckar i säckväv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon