cocofjollan
Vår avokadoplanta står i inomhustemperatur, och har tappat alla blad och börjar svartna i stammen (se bild). Jag försöker kolla om den har för lite eller för mycket vatten, men enligt min fuktighetsmätare verkar det vara bra. Vad kan jag göra för att rädda den? Vi har ingenstans vi kan ha den i lägre temperatur (där den är nu är det ca 21 C.). Det finns inga skadedjur på den.

Är det någonting med fuktighetsnivån, tror ni, eller är det avsaknaden av ljus i januari?

Hjälp! Uppskattar verkligen alla råd och tips.
[attachment=86688:16106321...682835_o.jpg]
Hälsningar Annelie i Hägersten
Pest
Jag tänkte föreslå att den förmodligen drabbats av rotröta, men det är alltså från toppen den svartnar? Känns det svarta typ svampigt? Du kan ju testa att skära bort det svarta (se till att få bort allt!) och sluta vattna ett tag och se vad som händer. Och se till att den får stå så ljust som möjligt antar jag. Det är generellt vad man kan göra om det nu är rotröta, och det skadar väl inte att testa tänker jag?
Kan det här hjälpa något? trouble shooting avocado trees

Har ingen som helst erfarenhet om just att odla avokado, men efter att ha googlat lite så verkar verkar de svåra att odla i största allmänhet! Så dör den är det inte säkert att du gjort fel, de ser ut att vara rätt bråkiga växter:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon