Jag fick ta över en porslinsblomma min mamma tänkte slänga i februari fjol. Jag trasslade ut den från ställningen den växt ur, planterade om den och fäste upp den efter väggen. Den står i ett fönster som har eftermiddags- och kvällssol, så ljust men inte direkt sol. Det sa PANG och sen var den på väg under taket och skickade ut flera nya stänglar med fina blad. Den växte nästa två meter under vår och sommar! Helt galet men roligt.
Under oktober, november lugnade den ned sig och slutade skjuta nytt. Det kom inte heller nya blad på de stänglar som börjat växa. Jag tänkte att den vilade och tyckte det var bra. Nu får den gula blad och tappar varje dag, mest nära roten, i krukan, så än så länge ser den inte gles ut. Jag vattnar mycket sparsamt och ger ingen näring. Kan det vara årstiden med mörkret (bor i Umeå)? Att den stått bredvid julgranen? Att jag vattnade på den före julledigheten då vi åkte bort och sedan drog ner värmen så den blev för fuktig för länge? Behöver den ny jord? Jorden är torr och det känns som om det är mycket rötter men jag tänkte inte byta kruka eftersom jag läst att den vill ha det trångt.
En del av de nya bladen känns lite mjuka men det kanske är så när de är helt färska.
Jag är så rädd att denna praktfulla vän håller på att dö! Vad ska jag göra?