Hålen
Vi vill ha lite insyns skydd från vägen av något som inte kostar
en förmögenhet...som inte blir mer än 2,5 meter, högt men gärna 2,5 meter
bredd...vad sätter vi dit då ??
Cilla
Hej och välkommen hit!

Var i landet bor ni? Om du sätter spaden i marken där du vill att träden ska stå - hur är den? Sandig, lerig, ompakt, på schaktmassa eller naturmark? är det soligt, torrt läge eller lite skuggigt, blåsigt? Behöver du en hel rad med plantor eller bara ett par för att insynsskydda sträckan mot vägen?

Många buskar har den storlek du önskar. Bland annat en av mina favoriter som jag önskar det planterades mer av - rosa pimpinellifolior. fantastiska, bullande rosbuskar som blir täta och från 2x2 - 3x4 meter lite beroende på sort. Blommar översvallande.

Schersmin är också en rätt så tålig, härligt blommande buske.

... och sedan finns det otaliga till.

Om du inte vill ha lövfällande kan du titta på om idegran, enbuske, tuja, klippt gran eller annat passar dina klimat- och växtförhållanden.

Billigast är nog att bygga en spaljé och låta slingerväxter ringla där. Bokharabinda, kaprifol och humle täcker bra och är perenna. Klockranka, slingerkrasse är ettåriga. Höga växter kan planteras vid spaljén; solros, prydnadsgräs...
Hålen
CITAT (Cilla @ 23-04-2004, 15:01)
Hej och välkommen hit!

Var i landet bor ni? Om du sätter spaden i marken där du vill att träden ska stå - hur är den? Sandig, lerig, ompakt, på schaktmassa eller naturmark? är det soligt, torrt läge eller lite skuggigt, blåsigt? Behöver du en hel rad med plantor eller bara ett par för att insynsskydda sträckan mot vägen?

Många buskar har den storlek du önskar. Bland annat en av mina favoriter som jag önskar det planterades mer av - rosa pimpinellifolior. fantastiska, bullande rosbuskar som blir täta och från 2x2 - 3x4 meter lite beroende på sort. Blommar översvallande.

Schersmin är också en rätt så tålig, härligt blommande buske.

... och sedan finns det otaliga till.

Om du inte vill ha lövfällande kan du titta på om idegran, enbuske, tuja, klippt gran eller annat passar dina klimat- och växtförhållanden.

Billigast är nog att bygga en spaljé och låta slingerväxter ringla där. Bokharabinda, kaprifol och humle täcker bra och är perenna. Klockranka, slingerkrasse är ettåriga. Höga växter kan planteras vid spaljén; solros, prydnadsgräs...

Vi bor i Kalmar och läget är jord-sand och lite lera men soligt
och torrt samt lungt.
Vi ska nu ta fram stora boken och gå igenom alla tips
som vi fått.

Tackar för Er hjälp.
Bengt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon