unisen
Ska gifta mig nästa sommar och tänkte pynta lokalen några dagar innan för att slippa den delen när det närmar sig. Jag har en tanke om att göra en brudbåge i björkris samt göra girlanger som hänger i taket. Det kommer ta tid att göra och jag vill göra det minst 2-3 dagar innan själva dagen.

Kommer björkriset hålla sig fint i 2-3 dagar? Dvs. inte vissna.

Om inte, finns det några sätt hur man gör för att de ska hålla sig fina?

Tack!
Huggorm
Om björkris ligger 2-3 dagar i solen vissnar löven men kanske håller de sig inomhus. Annars kan man sätta grenarna i en vas med vatten om det passar, då håller dom sig säkert
Eva i Skåne
Jag tror inte heller det går att göra i förväg utan att det ser visset ut, inte ens om det förvaras inne. Möjligen i en fuktig miljö, men det kan ju inte vara vått när du ska hänga upp girlanger.
Bågen går kanske att göra om du har två höga björkar som du kan böja ihop upptill och har stammarna stående i var sin kruka/stor vas.

Hoppas du kommer på ett alternativ till girlangerna. Kanske murgröna om du har tillgång till nåt större "buskage"? Den håller bra.
unisen
Hej!
Jag har ju tid att komma på något annat eller helt enkelt testa göra en i förväg och förvara de inomhus och se hur länge den ser ut efter 2-3 dagar!

Stort tack för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon