Jan af Lis
Kpte 2015 en Rdbladig pelarbok 'Dawyck Purple. Den har hllit frgen bra under 1.a ret, men i brjan av sommaren 2016 blev dess blad grna isf mrkrda ?

Under 2015 stod den i krukan som den kptes i, medan 2016 var den planterad "i marken". Zon 2/3, sdra Storstockholm.

Fattar inte varfr, ngon som kan frklara ? Kan jag pverka bladfrgen t.ex genom gdsling ?

Gunilla T
Det rdbladiga trdet r en genetisk avvikelse och har odlats vidare av ngon som gillar avvikelser frn det naturliga. Trdgrdsvrlden r full av dessa vxter och trd som p ngot stt avviker frn det normala och det uppfattas ibland som attraktivt. Variegerade blad, marmorerade blad (som kan orsakas av virus) krokiga grenar som hos ormhasseln, ja, det finns mnga exempel p avvikande former som odlas och sljs i handeln.

Inte alltid frblir denna avvikelse konstant utan vxterna strvar tillbaka till ursprungsformen. Fenomenet med rdbladiga trd orsakas av brister i mnesomsttningen. Man ser ofta att unga blad som spricker ut r ngot rdaktiga. De innehller ett mne som skyddar dem mot starkt ljus. Nr bladen blir strre s bryts mnet ner av ett enzym. En del trd saknar detta enzym och kan inte bli av med det rda frgmnet.

Den genetiska avvikelsen r inget som gagnar trdet, i naturen blir rdbladiga trd inte srskilt lnglivade.

Gld dig t ditt trd som antagligen klarar sig bttre nr det tergtt till ursprunget och nej, du kan inte pverka processen p ngot stt.
Stefan A
Jag har hrt att rda varianter som planteras fr skuggigt behver g tillbaka mot det grna hllet fr att kunna tillgodogra sig solljuset. Kan det vara s att din bok har skugga de ljusaste timmarna?
Jan af Lis
Stefan, nej, den str soligt mellan klockan 10 och ca 16 sommartid (skall kolla noggrannare nsta sommar, men den fick en av de bttre platserna). Och dessutom var det en ovanligt bra sommar just 2016.

Gunilla, tack fr din frklaring; jag kpte dock denna bok just fr att den var rdbladig och skulle avvika frn de vriga vxter i trdgrden. Synd att jag inte kan gra mer n hoppas att den kanske ndrar sig av sig sjlv....
Gossen Ruda
Har du kpt den fr dess rda blad knner jag att det dags att reklamera. Om den fortfarande inte fr rda blad till sommaren.
Jan af Lis
S str det p ntet:
'Dawyck Purple har en mycket djupt purpurrd bladfrg, som den bibehller vl under ssongen

Lser man Gunillas bidrag s kan man ju hoppas att boken kanske inte mdde s bra 1:a ssongen efter omplanteringen och drfr "grnade" sina blad. Kanske mr bttre denna sommar och blir mrkrd igen ?

Jag har ven en rd bjrk "Finska Blodbjrken" och den bibehller ju frgen hela ssongen.
Bassam
hej

rd frgen frsvann nr finns inte tillrckligt sol.

H. Bassam
Jan af Lis
Skall kolla noga den hr sommaren hur mycket sol den fr !!!!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon