Nu när solen börjar att visa sig tänkte jag börja rensa bort gamla torra löv o ogräs
och även klippa av allt dött på plantorna
När börjar ni städa upp???
Åsa, mälardalen zon 2
18-02-2017, 19:36
Brukar faktiskt inte rensa bort visset de nya skotten skyddas av det vissna ifall det blir minusgrader och här i stockholm kan det komma rätt kalla perioder även i mars-april + det blir ju ny fin och lucker jord till växterna. Behåller man det mesta vissna och kanske bara klipper av det i småbitar ifall det sticker upp vissna pinnar brukar man sällan behöva gödsla och jordförbättra
Hej
Nu kom du in på ngt som jag har funderat på ett tag. Man rensar i rabatten och bär till komposten, det bryts ner till jord som man sedan bär som jordförbättreingsmedel tillbaka till rabatten. Ett himla bärande, fram och tillbaka, man hinner gå många mil och det är ju bra motion! Men, om jag istället finfördelar allt jag klipper bort och låter det ramla rakt ner i rabatten...skulle inte det funka lika bra? Jag gör så nu och då tar jag främst växtdelar från perenner och buskar. Nerbrytningen tar väl kraft oxå. Jag vill ju att jorden ska orka med mina planteringar så jag tänker att det någonstans går en gräns för hur mycket jorden orkar ta emot samtidigt som växterna ska orka bli fina och ståtliga. Har ni några funderingar i samma bana?
Fast jag måste säga att renrakade vårrabatter kan vara himla fina...
/Unni
Åsa, mälardalen zon 2
19-02-2017, 14:21
Det finns ingen som städar i naturen utan det tillhör kretsloppet att de gamla vissna förmultnar på plats och blir ny jord har aldrig fattat vitsen till varför man lägger timmar på att rensa bort vissna växtdelar när växterna ofta mår bättre ifall man inte gör det. Ibland bara makar jag isär lite visset ifall det är vårlökar som ska börja blomma då vill man ju se dem. Det enda jag klipper bort bland perenner och dyl är frökapslar på hösten hos sånt som kan sprida sig rätt mycket med frö
Hur gör du med trädgårdslanden? Har jordgubbar i ett land som verkligen ser dött ut
Jag skulle vilja klippa bort alla döda blad o ta bort ogräset Är det för tidigt Vill ju inte att
plantorna blir förstörda????
Åsa, mälardalen zon 2
19-02-2017, 20:23
Brukar inte ta bort nått där heller lägger lite jord över bara. Är det risk för att det blir kallt nedåt -10C ska man nog vänta det döda växtmaterialet skyddar ju plantan mot kylan.
Ja du har nog rätt Lika bra att vänta lite till Det är bara jag som
som har lite för bråttom
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.