Full version: Vinet savar
HelBen
Hej! Är det någon som vet om det är farligt för min vinranka att saven rinner ur de avklippta stumparna? Finns det i så fall något jag kan göra för att hindra det?

Regniga hälsningar
Virgo
Hej,
denna fråga återkommer varje vår, och jag kan egentligen bara återge mina erfarenheter av detta.

Inget händer. Vinrankan överlever. Vinbönderna i europa klipper numera ofta på vintern (februari). Tydligen så savar vinet inte så mycket då.

Så till nästa "år" . Klipp på senhösten. Och skär av grenarna efter andra klasen nu i sommar.
Man måste inte men, det är bättre att vinet ödslar kraft och näring till vindruveklasarna än till att skapa flera meterlånga grenar.
Britt-Marie
Klipp vinrankorna på vintern. När saven väl har börjat att stiga, så kan vinrankan "förblöda" och den KAN dö
MRLINDELL
Förr brände man den ändan som blödde för att få stopp på saven.
HelBen
Men jag klippte rankan sent i höstas och läser överallt att det räcker om man klipper i januari... Hur tidigt kan man klippa för att vara säker?

I vintras blåste en del rutor ut (kanalplast). Kan det ha varit för kallt för vinet och att det är därför den savar så? Den har droppat i säkert två veckor nu, men knopparna växer i alla fall.
Virgo
Tro mig, den kommer att klara sig!
Ralf
Våra vinrakonor gjorde så här förra våren, det blev inte många blad. och i år är det samma sak...
Ralf
Rapport från växthuset. Av tre stammar har endast en blad och det bara på en bit av ca 1 meters höjd, i övrigt är allt helt dött. Kan vi ha klippt dem för tidigt??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon