Lallo
Börjar bli trött nu...

För 3e gången köpte jag in rätt mycket olika växter och blommor till mitt rum.
Blanda annat orkideer, dracanea marginata.

Jag har ett hörn där det mesta står och det kommer inte in så mycket soljus där. Dessvärre har jag inte någon plats som är så mycket bättre då jag bor i liten studentetta och har inte så mycket sol in i lägenheten.

Först trodde jag att växterna fick för lite sol. Så nu skaffade jag en växtlampa och satte den UNDERifrån.

Men jag tänkte att nu kanske fototropismen gör att blad och blommor vänder sig nedåt? För det ser ut som om det börjat hänga ner redan och jag har bara haft växterna i någon vecka.

Måste växtlampor hänga uppifrån tro?

Vattnar inte för mycket, använda näring osv... Men orkideen jag köpte för 3 dagar sedan börjar redan tappa knoppar som inte ens kommit ut och blommorna börjar bli hängiga..

Dracaneans blad närmast ljuset börjar också hänga nedåt...
Eva i Skåne
Vilken otur med dina nya växter sad.gif Det känns lite som du har svaret själv i att det är mörkt, men olika växter är ju olika ljuskrävande så redan efter en vecka verkar väldigt snabbt.

Det är bra med lite näring när det nu börjar bli ljusare ute och växtperioden tar fart. Ofta behöver man inte börja med gödning direkt till nyinköpt, men kanske efter en månad eller så. Du vet väl att orkidéer inte ska ha samma jord och närnig som andra och dessutom mycket sparsamt med vattning. "En sup i veckan" lärde jag mig som ung biggrin.gif Ovanligt att dom tappar knopparna, men förhoppningsvis inte alla.

Hur det funkar med växtbelysning underifrån vet jag inget om. Det verkar inte riktigt rätt. Kan du inte försöka att åtminstone få lampan att lysa i sidled eller lite snett uppifrån?

Sen är det ju stor skillnad på kraven hos olika växter. En del tåler lite mörkare platser utan större problem och andra tål det inte alls. Du kan väl fråga när du handlar om du inte vet (men det är inte alltid personal på växtvaruhus vet så mycket...)
En klassiker bland tåliga växter är ju garderobsblomma. Ofta tål tjockbladiga växter mer och växter med tunna och brokiga blad är ömtåligare. Vill du ha nåt som lyser upp lite kan kanske en våreld (Kalanchoe) var nåt att satsa på. Inte så dyr, blommorna varar länge och sen kan du ha den som en grön växt. Dom kan blomma om, men då behöver den kanske stå i ett fönster.

Det brukar finnas sticklingar av köpa, både privat och i en del affärer, på vårkanten så kanske du kan förnya en del till en billig peng. Jag tänker att du som student troligen inte har så gott om pengar att köpa stora växter om och om igen.

Lycka till!!!
Låt inte motgångarna ta kål på din önskan om lite levande växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon