BigDaddy
02-03-2017, 17:32
1. När ska jag så dessa frön: ?
Gyllenbär
Tomat
Paprika
Timjan
Basilika
Förutsättningarna är inomhus i fönster utan extra ljus.
---
2. Sedan undrar jag när jag ska plocka fram växter från vinterförvaring svalt & mörkt & ställa inomhus i fönster, utan extrabelysning?
Gäller fikon, vinranka, oliv, pelargon, rosmarin
De har knoppar & börjat växa
Jag bor söder om Göteborg
---
3. I ouppvärmt garage har jag körsbär & plommon i kruka, när kan jag ta ut dem utomhus? I garaget blir det ngt varmare än ute enl termometer
De har börjat få knoppar
---
4. Jag har fikon samt vinrankssticklingar i kylen, när är det lämpligt att plantera dem inomhus?
----
5. Vart har alexander/flaxx tagit vägen? Ngn som vet? Han var ju helt fantastiskt duktig & hjälpsam.
Minns att han hade en egen hemsida med mkt råd om medelhavsväxter, länk ngn?
Åsa, mälardalen zon 2
03-03-2017, 12:31
Gyllenbär NU och behandla dem som ljusgroende då gror de bäst
Tomat ca 8v innan utplantering är lagom att så jag brukar så i början av april
Paprika sås ofta i jan-feb så de bör du nog så nu.
Timjan går bra att så nu, behandla fröerna som ljusgroende.
Basilika går bra så nu med och de gror fortast ifall man behandlar dem som ljusgroende,
BigDaddy
03-03-2017, 15:48
Tack!
Perfekt!
De växter som står relativt mörkt och svalt, ca 10gr, som senare ska ut. Hur ska jag göra med dem?
Fikon, oliv, vinranka de växer på som sjutton nu dör de står.
Ska de direkt ut nu
direkt ut senare
in i ljust fönster och 20gr
?
Vilket blir minst dåligt?
Åsa, mälardalen zon 2
03-03-2017, 21:56
Jag skulle vänta med att ta ut dem de nya skotten lär inte tåla minsta minusgrad och supertorr och varm inomhusluft lär vara lika illa. Om du har möjlighet kan du ju sätta dit nån belysning. Är du absolut säker på att det inte blir minusgrader kan du ju ställa ut dem de dagarna med några lager fiberduk som skydd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.