Maste
Har två påskliljor i kruka som nu börjar vissna. Vill gärna sätta lökarna i rabatten till nästa vår. Ska de först vara inne och torka fram till hösten, eller är det någon som vet hur man gör??
Britt-Marie
Jag brukar sätta ner lökarna i jorden när som helst. Tror inte att det är så noga, som många vill påstå. Det jag har gjort har blivit bra. Klipp inte av bladen förrän de har vissnat ner och kraften har gått tillbaka till löken.
MRLINDELL
Många av våra Krokusar och Påskliljor ute kommer från köpta krukor där vi sparat lökarna med blasten inrullade i tidningspapper en månad. Sedan är det bara att plantera ut dem i sommar, de blommar garanterat till våren.
kryddan
Jag glömde kvar en kruka med påskliljor ute under ett träd - hade tänkt plantera dem i rabatten och när jag insåg fadäsen orkade jag inte ta itu med det hela... men nu när vi kom ut till stugan häromhelgen så hade de stackarna börjat få nya blad - otroligt vilken växtkraft!!! rolleyes.gif
Madeleine1
Jag gräver ner mina så fort de börjar slokna. Utan någon speciell behandling. Låter bladen sitta kvar tills de vissnat. Numera har jag många vackra påskliljebuketter i trädgården! rolleyes.gif wub.gif

Precis som Britt-Marie skrev tror jag inte att det har så stor betydelse när man sätter ner dem.
Blomstertanten
Jag går till komposten och tar reda på påskliljelökarna (även andra lökar)som grannarna slänger ! sleep.gif
Gräver ner dom i en lund med körsbärsträd. Det är inte mycket till jord där utan mest sten, sand och trädrötter, men speciellt påskliljorna verkar trivas där.
Det är så vackert nu när det är alldeles fullt med påskliljor, krokus, scilla och tulpaner !
Och mer lär det bli ! biggrin.gif
Nu väntar jag bara på att knopparna i körsbärsträden ska slå ut !
Ina
Jag har gjort på lite olika vis och satt ut dom små påskliljorna i trädgården när jag fått tag på dom...
Är det en kruka man köpt eller fått och har hemma är väl det naturligaste att sätta lökarna så fort som möjligt och behandla dom som alla andra påskliljor. Det vill säga att låta bladen vissna ner innan man kommer med gräsklippare eller sax.
Om man kommer över lökar från nån gemensam kompost kan bladen ju ha hunnit vissna, men det är bara att plantera lökarna med friskt mod! Alltid är det några som tar sej!

(Med risk för att få bannor kan jag tipsa om att kyrkogårdarnas komposter så här års är bra fyndställen om man vill ha massa påskliljelökar. En del kanske tycker att det är osmakligt eller respektlöst att hämta lökar där... unsure.gif )
Blomstertanten
Jag tycker att det är respektlöst mot lökarna att slänga dom på komposten !
Jag reda på allt jag hittar på komposter (nästan allt), planterar det i rabatterna här i området så det gläder både mej och alla grannar.
Gjorde ett jättefynd härom dagen ! wub.gif En vit pion ! Om sanningen ska fram var det bara 3 små rotbitar, men det blir en fin pion så småningom.
Ina
Jag fick en pion förra helgen! En urgammal sort som är minst 70 år gammal. Min mosters mormor och hennes man köpte huset med pioner och allt i början på 30-talet. Nu skall huset säljas och jag fick två rejäla plantor som jag raskt grävde ner och tänker vårda ömt... smile.gif
Berith
CITAT (Ina @ 25-04-2004, 00:48)
(Med risk för att få bannor kan jag tipsa om att kyrkogårdarnas komposter så här års är bra fyndställen om man vill ha massa påskliljelökar. En del kanske tycker att det är osmakligt eller respektlöst att hämta lökar där...  :unsure: )

Jaa, det tycker jag. I alla fall lite.... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon