[attachment=86867:Ovanlig.jpg][attachment=86867:Ovanlig.jpg]Hittade detta övergivna bo på vinden sommarstugan. Är det ett getingbo? Ca 20 cm i diameter. Har aldrig sett något liknande.
Gossen Ruda
10-03-2017, 16:53
Ser ingen bild, kanske är den för stor?
malarmaster
11-03-2017, 10:30
jag ser bild och jo,det är ett getingbo.Största jag sett (med getingar boende) har varit 50 cm i diameter.
Det senaste jag såg var också stort men hur stort gick inte att bedöma.
Jag skulle måla en husgavel och på den satt en vindslucka,jag öppnade luckan för att kunna måla kanterna men på insidan i skarven mellan luckan och väggen satt ett bo som jag alltså rev sönder när luckan öppnades.
jag slängde snabbt igen luckan och störtdök från stegen då ett helt moln av ilskna getingar kom.
Dock slapp jag stick då jag trots ålder och dåliga knän faktiskt fortfarande kan sprinta .
Så den dagen blev det inget mer målat på den sidan av huset. ulf
Gossen Ruda
11-03-2017, 14:09
Jo, nu när TS har redigerat bilden syns den. Ett getingbo ja, troligen vanlig geting som den kallas ibland, Paravespula vulgaris.
Apropå getingbo så hade jag ett för några år sedan som var svårt att bli av med, fick ta hjälp av Anticimex .
[attachment=86873:060.JPG]
Tack, nu fick jag de rätta svaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.