Ullet
Blev gräsligt förälskad idag, maken får ursäkta, men jag har trots min odlingszon införskaffat mig en Helleborus, en Lenten Rose (Red Hybrid) som blir mörkt purpurfärgad eller i olika rödrosa nyanser stod det på engelska (skulle bero på plats).
Så nu måste jag hitta en plats som passar min nya plantprinsessa, någon med bra och goda råd att ge någon som egentligen inte ska kunna få den att överleva! rolleyes.gif rolleyes.gif
Man msåte vara lite gambler för att vara trädgårdstokig. biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Försök hitta någon växtplats som är lite skuggigare, Helleborus trivs inte i gassande sol.
kerstin z5-6
pax för frö från den laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Norrsidan lite upphöjt läge så den tinar fram o blommar fort nästa vår smile.gif
Hannele
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,23-04-2004, 18:37)
Helleborus trivs inte i gassande sol.

Kanske ändå, om den få bo i en pallkrage - och ha utsikt över vackra korgar...? tongue.gif

wolkenkrabber
jag trodde att helleborus gick i zon 5, dom säljs ju på plantskolor i östersund, jag gillar dom väldigt mycket också smile.gif hoppas att går bra med den
kerstin z5-6
De är härdiga i z 5 smile.gif
wolkenkrabber
tack för svaret kerstin smile.gif
fiffigafrun
Attans då skulle jag ju ha köpt en på mässan i helgen! Bryggmans trädg från Piteå hade massor av fina blommande julrosor där.

Jag har ett väldränerat men fuktigt läge i skugga där snön tinar bort tidigt. Men jag var tveksam om härdigheten o då försäljaren rek ett mera soligt läge. Ska de verkligen ha soligt???

/Karin
kerstin z5-6
Mina växer i ett upphöjt torvparti med buskar o lite annat , som har rätt mycket sol på våren men inte sen -de trivs utmärkt där smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon