Hej forumet!
Nu vänder jag mig i desperation hit som en sista utväg.
Sedan november har jag slängt mellan 20-30 pelargoner. Nu har jag 3 kvar. Alla dör på samma sätt:
Topparna börjar hänga, skaften blir gummiartade och sedan blir stammen brun och mjuk nedifrån och gulnar nedifrån och upp. Inga sticklingar har gått att rädda, de löses upp i nån slags svart sörja bara.
Husets alla tre våningar är drabbade, väster-, öster- och söderfönster. (Så alla delar inte rum eller vattenfat.)
Jag har gissat allt från att de inte gillar renoveringsdamm (vi har renoverat köket i vinter) till att det varit för kallt vid våra 2-glasfönster till att jag gett dem för mycket vatten. Subjektivt tycker jag inte att jag ändrat beteende mot dem, men det har aldrig varit så här illa nån vinter.
I månadens Allt om trädgård läste jag om vissnesjuka, vilket var helt ny kunskap för mig.
Så min undran är, kära forum:
Har de nån sjuka och jag behöver sanera huset innan jag vågar ta in nya pellisar eller är det bara mitt eget fel pga övervattning?
...
Bilderna är tagna idag när jag upptäckte att även förra årets sticklingar "drabbats". De såg inte ut så för nån vecka sen eller två.