Full version: Höstcrocus?
Gossen Ruda
Jag tror jag har ett bestånd såna. Det kommer upp en liten gräsmatta nu som sen vissnar bort under sommaren. Sen kommer det några ynkans få lila blommor på hösten. Ser på bladen nu att de har en ljusare mittstrimma som crocus brukar ha, annars finns det väl något annat som liknar crocusarna. Min fråga är, med tanke på hur lite blommor det kommer på över en kvadratmeter plantor, är det någon gödning som saknas?
Gunilla T
Det är förmodligen höstkrokus eller septemberkrokus du har, de beter sig just som du beskriver. Nu på våren skickar de upp blad som så småningom vissnar ner för att sedan blomma på hösten.

Jag gissar också på att de har fått det näringsfattigt efter många år utan omplantering. Chrysan eller benmjöl brukar man ge till lökväxter men näringen bör hamna under löken och då måste de upp och omplanteras. Den främsta orsaken till att lökväxter försvinner är just näringsbrist.

Du kan pröva att vattna dem med vanlig krukväxtnäring som Blomstra, bättre än ingenting.
Gossen Ruda
Som jag misstänkte då. De står fö under en magnolia som kanske också tar en del näring. Kanske också lite kanadensiskt gullris, kirskålen är dock väck. Jag får rensa och gödsla. Lökarna är pyttesmå. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon