Full version: Mina små chilis
Chilimann
[attachment=86889:17361161...868078_n.jpg]

[attachment=86890:17361287...040363_n.jpg]

[attachment=86891:17360705...646289_n.jpg]

Finns det någon chiliexpert här i forumet?

Det är nu ca 1,5 månader sen mina chilis poppade upp från jorden och jag har nu lite funderingar om vad som borde göras för att plantorna ska bli så fina som möjligt. De ser ut att må väldigt bra men det som oroar mig lite är att de slutat växa på längden och istället lagt all energi på att producera sidoskott. Anledningen till detta är förmodligen att lampan som jag använder hänger väldigt nära. Borde jag då höja upp den lite och låta de sträcka på sig eller ska jag låta den fokusera på sidoskotten och bli så buskig som möjligt?
Planen är att toppa plantorna men det gör man ju för att plantan ska fokusera på att producera sidoskott, ska jag då strunta i det och låta de vara istället?

En annan fundering är de små gula fläckarna som finns på de första bladen. Vad kan detta bero på och är det något farligt för plantorna?

Jag har haft svårt för att veta hur mycket näring jag borde ge men just nu får de lite vid varannan vattning, dvs. vart tionde dag. Det är plantagens ekologiska växtnäring de får och jag blandar ut enligt instruktionerna på flaskan.

Alla svar uppskattas.

Tack på förhand!

segelbåt
Vilken sort är det? Det ser ut som en lågväxande buskig chili typ Apache.

Vill du ha den så hög så möjligt så skall du såklart inte klippa den.
Ger du för lite ljus och tvingar den att sträcka sig blir den bara ranglig och får problem att hålla uppe frukterna sen när dom kommer så det rekommenderas inte.
Du får nog acceptera att den sorten har det växtsättet. Vill du ha höga plantor så är det fortfarande tid att plantera en annan sort.

De gula fläckarna kan vara ljusbränna. Vilken belysning har du och avstånd?

Se till att jorden inte torkar ut utan den skall vara fuktig (ej blöt). Vattning var femte dag låter att vara för sällan, speciellt när det handlar om små krukor. Övervattning är dock det lättaste sättet att döda små chilisar, så vattna noga.

Annars ser den ju bra ut. smile.gif
Chilimann
Tack för snabbt svar segelbåt.

Jag vet faktist inte vilken sort det är men det är inte någon dvärgsort. Har sett flera plantor av samma sort och jag skulle säga att frukterna liknar Bird´s eye väldigt mycket. En vän till mig som odlat samma sort, samtidigt i år men utan växtbelysning har fått fram ett helt annat utseende. Lite längre än den på bilden men helt utan sidoskott. Det är lite därför jag funderar på om jag borde låta de sträcka på sig lite eller låta de fortsätta fokusera på sidoskotten och ha lampan så nära.

Jag använder mig av en 150W 5500k Lågenergilampa som hänger 8 cm från toppen och de får 16 timmars ljus.

Har låtit de torka ut ganska ordentligt innan vattning men det ska jag ändra på. Svårt att få till vattningen som nybörjare..

Tack smile.gif
segelbåt
Är det ingen dvärgsort så kommer den att växa på höjden. Att din kompis fått ett helt annat utseende på sin är fullt normalt då han odlar utan extra ljus, då lägger plantan sin energi på höjden för att leta efter ljus istället för att växa sig stark först. Detta stressar plantan och är inte bra, bla blir svaga plantor mer mottagliga för sjukdomar och skadedjur. Din planta utvecklas normalt och starka plantor vill man såklart ha.

Din lampa är väldigt stark så 8 cm är alldeles för nära. Du menar inte att du har en 30 W lågenergi som motsvarar 150W?
Men oavsett vilket, höj till åtminstone 20-25 cm så skall du se att du inte får fler gula fläckar. 16 timmars belysning är helt ok.

Vattning sker bäst ofta men lite åt gången istället för att dränka den var femte dag. När du sedan planterar om i större krukor så hålls fuktigheten bättre och då är det lättare att sköta vattningen.

Tänk sedan på att plantan blir större och ger mer frukt ju större kruka den får. När rötterna börjar växa ur botten på krukan är det dags att plantera om.
Chilimann
Tack för all hjälp Segelbåt. Höjde upp lampan och ska vattna de lite oftare från och med nu.

Det är en 150W lampa, så den är väldigt stark men har tyvärr inget bra utrymme där ljuset isoleras så en hel del går till spillo. Hade du gett de mer ljus än 16 timmar?

segelbåt
CITAT (Chilimann @ 17-03-2017, 14:43) *
Tack för all hjälp Segelbåt. Höjde upp lampan och ska vattna de lite oftare från och med nu.

Det är en 150W lampa, så den är väldigt stark men har tyvärr inget bra utrymme där ljuset isoleras så en hel del går till spillo. Hade du gett de mer ljus än 16 timmar?

Nej, inte mer än 16 timmar, plantan måste få sin dygnsvila. 14-16 timmar brukar man ha tänt.
Chilimann
[attachment=86899:Sk_rmavb...21.34.30.png]

Det är samma sort som på bilden ovan. Ser du vad det är för någon? Den där plantan stod inte i en så stor kruka så den har nog potential till att bli större än så.
segelbåt
Svårt att säga eftersom det finns tusentals sorter, men någon Thai kanske typ Thai hot?
Chilimann
[attachment=86930:2.jpg]

[attachment=86931:3.jpg]

Hej igen Segelbåt m.fl.

De har växt en del sen senast men de har även fått nya problem. På morgonen ser de ut att må bra som på första bilden men mot kvällarna hänger i princip alla blad. Jag misstänkte att det skulle kunna vara pga för mkt ljus och sänkte till 15 timmar istället för 16 men de hänger bara mer och mer för varje dag, vad beror detta på?

Ett annat problem, som jag är mer orolig över är att bladen har börjat rulla/skrynkla ihop som på andra bilden. Jag har ingen aning om vad det kan bero på men jag tror att de kan vara stressade över något. Plantorna har planterades om till större krukor för ungefär 1 vecka sedan när rötterna hade börjat växa ur innerkrukorna.

Sen så märkte jag precis att det är som små vita/genomskinliga korn på översidan av bladen. Jag är osäker på om det bara är damm men det känns även som små små korn när man drar fingret på bladen. Är detta något jag behöver oroa mig över?

Tack så mycket på förhand
segelbåt
Också påstås det att odla chili är rogivande. tongue.gif

Att dom hänger på kvällarna är inget konstigt. Det gör några av mina också och det är som du gissar ljusrelaterat. Plantorna är trötta efter en dag med fullt ljus och vill vila, sedan reser de sig på natten för att fånga ljuset igen. De plantorna som är känsligast kan du ju pröva att sätta lite längre ifrån ljuskällan.

Att bladen kryllar sig kan bero på bladlöss men det hade du sett om du hade. Då det mest verkar vara de nya bladen så är det troligen övergödning i samband med den nya jorden. Bladen växer lite fortare än normalt och hinner inte räta ut sig ordentligt, men de kommer att räta ut sig sig det är ingen fara. Ger du näring så sluta med det, första månaden efter omplantering i ny jord typ blomjord/rosjord så skall man inte tillsätta näring eftersom jorden redan innehåller detta.

De vita kornen är ödem och är inget farligt. Du har helt enkelt övervattnat plantorna och då sprängs växtcellerna av vattentrycket, då blir det dessa små "sockerkorn" framförallt på undersidorna av bladet. Så vattna mindre, jorden skall vara fuktig, inte blöt. Och vattna gärna underifrån, då söker rötterna sig neråt och plantorna blir mindre attraktiva för sorgmyggor.

P.S. Jag antar att kornen sitter fast och inte trillar av när du pillar på dom... Är dom lösa så kan det vara skal från ömsande bladlöss.

Glömde säga att god ventilation kan också hjälpa mot ödemen.
Chilimann
Tack så mycket för svaret Segelbåt, nu kan jag känna mig lite lugnare smile.gif

[attachment=86941:5.jpg]

En till fundering, bland alla små skrynkliga småblad har det poppat fram vad jag tror är blommor. Det känns inte troligt att de redan nu har börjat blomma men jag hoppas du kan se de där vita stjärnliknande sakerna på bilden ovan och kan avgöra.

Jag vill inte att de ska blomma än och plantorna har inte fått sin Y form än så det känns inte rätt att toppa redan nu. Ska jag avvakta och låta de lägga lite mer energi på att utveckla de där små vita stjärnliknande grejerna så det går att avgöra om det verkligen är blommor eller ska jag klippa av de direkt?

Återigen tack för alla förklaringar till mina chiliproblem
segelbåt
De stjärnliknande knopparna är blommor. Vissa tar bort de första knopparna medan andra inte gör det. Jag gör aldrig det utan jag låter plantan sköta det hela själv, är blomman inte redo för att ge frukt så aborterar den själv knopparna.

Den första knoppen brukar komma i första förgreningen och det ser ut som din har börjat förgrenats.

Sedan ang toppning eller inte... Det är också en smaksak. Plantan blir buskigare men du fördröjer fruktsättningen/skördetiden.
Har du plantor av samma sort kan man ju toppa någon och låta andra vara så kan man jämföra resultaten.

Chilimann
Då får det blir att toppa en, plocka bort blommorna på den andra och låta den tredje vara så ser jag vad jag föredrar till nästa år.

Angående toppningen, om du vet fastän du inte toppar då. Ska jag göra det redan nu eller låta den bilda ett tydligt Y först? och hur långt ner borde jag klippa?

På alla tre plantorna har jag tagit bort småblad vartefter, eftersom de större bladen täckt för ljuset. De har även fått ganska så stora sidoskott nu, borde jag då plocka bort de flesta bladen som växer direkt från stammen inklusive de stora så att det i princip bara är sidoskotten kvar plus något till stort blad?

Förstår att detta är en smaksak, men din erfarenhet och dina åsikter hade inte skadat.
segelbåt
Har dom fått sidoskott så finns det ju ingen anledning att toppa dom. Sedan är det ganska sent att toppa dom nu tycker jag, de skall ju hinna växa till sig och ge frukt i år.

Men om du vill testa för skoj skull så kör på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon