Länk
Just nu är jag ordentligt sjuk i Bältros.
När (om?) jag blir frisk tänkte jag pröva att få så mycket av trädgården som
möjligt "självförsörjande" avseende bevattning.
Jag bor i Provence och det är naturligtvis inte lika angeläget i Sverige .
Dock det kan ju bli varmt i Sverige också.
Under varmaste årstiden får vi vattna både morgon och kväll. Det tar tid och drar vatten.
Jag tånkte nu pröva 2 olikas system.
Larry Hall Raingutter system. Det innebär att man får bevattningen underifrån.
För att minimera mygg och stillastående vatten tror jag att 110 mm avloppsrör är båttre.
Det hela skall gå till så att i avloppsrör borras hål.
I dessa sättes trådkorgar med geotextil för att hindra sugande jord att falla ner i vatten. Grow bags i geotextil sättes ovanpå. Nu skall dessa dra upp vattnet till växten.
Det går med hinkar ochså, men tanken med säckar är att dessa är luftgenomsläppliga. När en rot når till väggen, så känner den att den stött mot luft, avstannar och skickar ut en ny istället.
Man får då ett finmaskigt rotsystem istället för ett som lägger sig runt ytterkanten av krukan.
En flottör håller nivån och det hela kan kopplas till större tank.
Så länge tanken har vatten så har växterna det också.
Det andra systemet är OLLAS. Lerkrukor kopplas samman i en länk med tunn slang.
2 Lerkrukor sättes samman med lim eller silikon, hål tätas. Man har nu ett antal kärl ihopkopplade.
Dessa gräves ner i jorden, ett större vattekärl ser till att dom hela tiden är fyllda. Vattnet går nu genom lerväggen ut till de sugande rötterna.
Enl. de som informerar om dessa system så skall vattenförbrukningen bli mycket lägre.
Jag har också funderat på att bygga ett litet växthus. Norrväggen skulle vara isolerad. Dessutom tänkte jag att den kunde innehålla mängder med vattenflaskor svarta. Jag läste att vatten håller 3 gånger så mycket värme som sten.
Kunde vara intressant att se om detta jämnar ut temperaturen, att vattnet i någon liten mån sänker tempen på dagen men gramförallt släpper värme på natten.
Om jag nu orkar allt detta (71 år)... Finns det något intresse för en uppdatering i slutet av året?