Hej!
Jag har ett citrusträd som kommit upp från att min kära mor petade ner en clementinkärna i en av mina krukor här. Det var x antal år sedan och trädet har fått vara med om mycket.
Visst ser det fint ut?
[attachment=86914:20170316_134725.jpg]
Eller kanske inte...
[attachment=86915:20170316_134407.jpg]
Ett tag under en vinter trodde jag att det var stendött men så såg jag små taggar komma fram så jag lät det vara och har låtit det växa fritt som det vill. På sommaren blir det otroligt vackert och grönt, speciellt när det får komma ut. Det står i ett läge där det enbart "slipper" morgon- och kvälls-sol och det verkar uppskatta det. Däremot är jag inte fullt så glad i formen den bestämt sig för att skaffa. Kanske är det på grund av för lite sol under resten av året men nu tänkte jag råda bot på det oavsett och våga mig på att åtminstone kapa de långa stjälkarna. Eller vad tror ni? Jag vill verkligen inte förstöra det utan jag ser bara gärna att det buskar till sig lite med åren istället för att jaga taket. Inga av stjälkarna har hunnit förvedats (heter det så?) och det borde väl vara positivt under beskäring?
Så till mina frågor.
Den har blivit omplanterad i P-jord hittills och har verkat må helt okej av det men jag har nu köpt medelhavsjord. Tror ni att det är positivt för det och bör jag blanda med leca? Leca har jag alltid använt innan nämligen.
Och till min stora skräck nu, beskära det. Hur ska jag göra? Var ska jag kapa exakt? Vad kommer hända när jag kapar det? Kommer det bli en liten "stubbe" och komma nya skott under kapningen? Trädet har även börjat skjuta en massa skott redan nu, är det för sent att beskära det nu eller kan det gå bra i alla fall? Alla tips och råd är varmt välkomna.