Jag har odlat tre olika sorters tomater i år Frilandstomaten moneymaker F1 hybridenWonder light Purple Calabsh Endast den sistnämnda tomatens blad krullar sig. Varför? eller ska det vara så?
MRLINDELL
23-04-2004, 18:20
Göder du dem?
Åsa, mälardalen zon 2
23-04-2004, 18:47
Om nattemperaturen är mycket lägre än dagstemperaturen får man lätt krullade blad hos tomat detta beror på ansamlingar av kolhydrater i bladen och detta är inget som är farligt och det påverkar inte skörden. Olika sorter visar större eller mindre symptom på detta fenomen. (även kraftig beskärning kan ge bladrullningar men jag tror inte dina plantor är så stora att du har behövt klippa i dem)
Det kan även tänkas att dessa krulliga blad är typiskt för just denna sort, tomatblad kan skilja sig åt ganska mycket på olika sorter.
Tesa
23-04-2004, 21:41
Jag har också Purple Calabash och dom har INTE krulligare blad än dom andra......däremot hade jag detta fenomen i somras på nästan alla mina tomatplantor i växthuset men jag kom till den slutsatsen att det var för mycket "mumma" i jorden...dom växte så fort att dom inte hann med att veckla ut bladen... ...och det blev ovanligt lite tomater också, det var mest grönmassa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.