jonna69
Min nya häck råkade ut för kraftigt angrepp av mjöldagg o även ohyra. Vattnade gjorde jag massor länge. Försökte råda bukt på det med t-röd blandat med vatten som jag rekommenderades av butiken. Kan jag på nåt sätt förebygga så detta inte händer?
Hur ska jag göra med gödsling etc? Tar gärna emot tips. Klippte ner de till ca 20 cm, å vill ju den ska bli tät o fin!
Hälsningar Jonna
eskil43
CITAT (jonna69 @ 25-03-2017, 11:57) *
Min nya häck råkade ut för kraftigt angrepp av mjöldagg o även ohyra. Vattnade gjorde jag massor länge. Försökte råda bukt på det med t-röd blandat med vatten som jag rekommenderades av butiken. Kan jag på nåt sätt förebygga så detta inte händer?
Hur ska jag göra med gödsling etc? Tar gärna emot tips. Klippte ner de till ca 20 cm, å vill ju den ska bli tät o fin!
Hälsningar Jonna

Hej Jonna! Det är nästan komiskt hur säkert problemet med mjöldagg på växter kan sammankopplas med riklig vattning, och det är nästan alltid också sammankopplat med planteringsjordar i säck som har lagts långt ned under rötterna och förhållandevis dålig dränering.
Att råda bot på problemet är oftast inte annat än att lyfta upp växterna och förbereda planteringsytan på rätt sätt, plantera växterna tillbaka i en fast o stabil jord, VATTNA VID BEHOV, inte vräka på med vatten okontrollerat. Vattenbehovet på lerjordar är max 15-20 mm/kvm vid 10 dagars perioder, och max 25-30 mm inklusive nederbörd, på mycket god dränering, från den tiden när tillväxten har kommit igång.
Att beskylla problemet med mjöldagg på torkan är nästan aldrig förklaringen till det, det är betydligt oftare syrebrist i roten, för organisk planteringsjord med för mycket vatten.
Aqvakul
Det avrådes numera allmänt från plantering av häggmispel pga stor benägenhet för mjöldagg.
eskil43
CITAT (Aqvakul @ 26-03-2017, 17:33) *
Det avrådes numera allmänt från plantering av häggmispel pga stor benägenhet för mjöldagg.

Det är även allmänt numera att man inte kan plantera/sköta vedartade växter, jag har hittat GROVA FELAKTIGHETER i texter beträffande just detta enda upp till SLU, och ingen tycks reagera.
Jag varnade redan på 80-talets slut att vi skulle hamna där på grund av att man tog bort kraven på riktig plantskolapraktik (odling på friland) som grund till plantskolalinjen, som snart nog lades ned helt. Att ha sin praktik på en plantskola som enbart odlar i con räcker inte (stora delar av elever har inte ens detta), samtidigt har läraren i trädgårdsskolorna inte heller fått lära plantering. Trädgårdsläraren beskriver planteringen av växter som man skulle plantera i en kruka och med den typen av odlingssubstrat som man använder då, detta kan man se på nästan alla planterings råden idag.
jonna69
Ok, tack Eskil för ditt svar, jag får försöka hålla lite bättre koll på vattning då. Det hjälper ju inte mig särskilt mycket att få beskedet att häggmispel inte rekommenderas, nu sitter den där och jag vill göra det bästa jag kan med den.
eskil43
CITAT (jonna69 @ 27-03-2017, 13:23) *
Ok, tack Eskil för ditt svar, jag får försöka hålla lite bättre koll på vattning då. Det hjälper ju inte mig särskilt mycket att få beskedet att häggmispel inte rekommenderas, nu sitter den där och jag vill göra det bästa jag kan med den.

Jag tror inte speciellt mycket på att häggmispel skulle vara känsligare för mjöldagg i dag än tidigare, om man planterar dessa i en god, väl brukad vanlig åkerjord och inte överdriver bevattningen, så har man en fantastisk bra häckväxt. Skulle vara intressant å höra hur planterings råden löd när Du köpte plantorna, vilken jord, vilken beskärning och hur vattnar man vid plantering och första sommaren
jonna69
Hej igen, tack för du engagerar dig. Ja, man kan säga att jag fick beskedet att "det går inte vattna för mycket". Och eftersom det ju var en torr vår och försommar så vattnade jag, lade dit droppslang som gick morron och kväll.
Jorden kommenterades inte, så jag köpte på kubik, matjord som jag blandade med lite extra kogödsel.
Sen hönsgödsel på hösten.
Rkommenderades klippa ner till ca 20 cm, tror jag gjorde det första veckan i juli.

Hur ska jag tänka med gödsling nu i vår?

Ska göra lite stickprover på olika ställen och se hur jorden ser ut.
Aqvakul
CITAT (eskil43 @ 27-03-2017, 15:23) *
Jag tror inte speciellt mycket på att häggmispel skulle vara känsligare för mjöldagg i dag än tidigare, om man planterar dessa i en god, väl brukad vanlig åkerjord och inte överdriver bevattningen, så har man en fantastisk bra häckväxt. Skulle vara intressant å höra hur planterings råden löd när Du köpte plantorna, vilken jord, vilken beskärning och hur vattnar man vid plantering och första sommaren

Du tror alltså att alltså att problemet är felaktig plantering/skötsel och inte på allmän mottaglighet för mjöldagg. Evidens? Hursomhelst så varnar alla seriösa leverantörer för mjöldagg. Jag tycker absolut inte att frågeställaren ska byta ut sin häck. Däremot är det bra om andra som funderar på att plantera häck även kan ta detta i beaktande vid sortval.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon