CITAT (jonna69 @ 25-03-2017, 11:57)

Min nya häck råkade ut för kraftigt angrepp av mjöldagg o även ohyra. Vattnade gjorde jag massor länge. Försökte råda bukt på det med t-röd blandat med vatten som jag rekommenderades av butiken. Kan jag på nåt sätt förebygga så detta inte händer?
Hur ska jag göra med gödsling etc? Tar gärna emot tips. Klippte ner de till ca 20 cm, å vill ju den ska bli tät o fin!
Hälsningar Jonna
Hej Jonna! Det är nästan komiskt hur säkert problemet med mjöldagg på växter kan sammankopplas med riklig vattning, och det är nästan alltid också sammankopplat med planteringsjordar i säck som har lagts långt ned under rötterna och förhållandevis dålig dränering.
Att råda bot på problemet är oftast inte annat än att lyfta upp växterna och förbereda planteringsytan på rätt sätt, plantera växterna tillbaka i en fast o stabil jord, VATTNA VID BEHOV, inte vräka på med vatten okontrollerat. Vattenbehovet på lerjordar är max 15-20 mm/kvm vid 10 dagars perioder, och max 25-30 mm inklusive nederbörd, på mycket god dränering, från den tiden när tillväxten har kommit igång.
Att beskylla problemet med mjöldagg på torkan är nästan aldrig förklaringen till det, det är betydligt oftare syrebrist i roten, för organisk planteringsjord med för mycket vatten.