|
andreas i uppsala
23-04-2004, 20:02
I morgon bär det av till zetas, och då ska jag sätta sprätt på lite av mina besparingar  Yucca glauca, bambu och kanske också aprikos, men kanske också vindruva/stockar, eller jag vet inte, vi får se vad de har att erbjuda  Nu har jag laddat upp, med en massa pengar.  som alla ska gå till växter Idag kom också mina två(6) afrikas blå lilja donau(extra härdig) och min hybridkorkek, eller spanskek direkt översatt från latin(quercus x hispanica) Hybrid mellan quercus suber(korkek) och quercus cerris(turkisk ek) Det är en städesgrön ek, eller kanske inte helt, och än mindre här, men den behåller i alla fall sina fina gröna läderblad till våren. Inte ens suber är riktigt städesgrön här. Just nu blommar den  I morgon ska hybridkorkeken och palmen planteras, vilket betyder väldigt mycket arbete  Måste dra och låna en spade från våra underbara grannar. Gräset måste också klippas nu, och framför allt gödas. Ogräset har växt mycket de senaste veckorna. Nya rabatter ska jag nog också göra Vad ska ni andra göra? Vad har ni för planer i helgen? andreas
andersen
23-04-2004, 20:08
 Klippa gräset men det är ju knappt grönt än. Själv så ska jag kratta och jämna ut i grönsakslandet och så funderar jag på att sätta potatisen.
hagglundlarsson
23-04-2004, 20:13
Hade tänkt kratta men nu snöar det för fullt och snön har inte smält bort helt än (zon 5).
hagglundlarsson
23-04-2004, 20:14
Tjälen är helt klart kvar än.
Copycat
23-04-2004, 20:20
Jag tror att våran tjäle är borta nu. Jag hackade bort sista isen från rabatten häromdan för att skynda på. Just nu regnar det, vet du vad det betyder (Fenja), jo alla ogräs kommer upp, som Kirskål och SNÅRVINDOR. Det blir till att ligga i när det slutat regna.
andreas i uppsala
23-04-2004, 20:21
Jag har legat på latsidan  borde egentligen gjort det för länge sedan. Här i uppsla är gräset 100% grönt nu och på vissa platser har det varit det länge, specielt där fuktigheten är högre. De har varit väldigt torrt här de senaste veckorna, men inte den här. Det har regnat varenda dag och varenda natt förutom måndagen  andersen, var bor du?
hagglundlarsson
23-04-2004, 20:22
Vi har turen att kirskålen inte har kommit hit upp på samma sätt som hos er.
*Felix matte*
23-04-2004, 20:39
CITAT (andreas i uppsala @ 23-04-2004, 21:02) Vad ska ni andra göra? Vad har ni för planer i helgen?
andreas Ja du Andreas... tror inte jag ska kratta eller plantera Fotot taget alldeles nyss, för bara ett par minuter sedan  1,5 minusgrader, små lätta flingor faller... ser ut som spökteater... Ljust ute... jag kan se varje gruskorn på vägen utanför
Copycat
23-04-2004, 20:44
OK Felix matte ! Jag kan sluta tycka synd om mig nu, jag som längtat efter att få påta i jorden.  När är det dags för er där uppe att få skita ner händerna?
andersen
23-04-2004, 20:47
Andreas jag bor i huddinge det har varit plusgrader bara dom två sista nätterna men gräset blir nog grönt för det har rengnat hela dagen i dag.
*Felix matte*
23-04-2004, 20:50
CITAT (Copycat @ 23-04-2004, 21:44) OK Felix matte ! Jag kan sluta tycka synd om mig nu, jag som längtat efter att få påta i jorden.  När är det dags för er där uppe att få skita ner händerna? :huh: :) Skita ner händerna... inte jag Tar flyget ner till Småland på tisd em. och lämnar snöskottaransvaret till dotter och måg Smart! eller hur? Dags att plantera brukar "normala" år vara kring midsommar
Snårvindorna är SÅ välkomna Copycat!! Du gillade cerice, va? Har köpt en cerice stjärnpelargon - Salimar, en cerice/vinröd rosenknopp - Rydby Rambler och så har jag sedan tidigare en som blommar med stora, enkla blommor med lite vitt öga som jag inte har något namn på. Passar det om jag rotar bäbbar av dessa? Vilka fler färger, eller dofter vill du ha?
I morgon ska jag iväg och gräva upp massor av rosenhallon och vit syren tillsammans med en kompis som ska skaffa sig häckar. Slutar det bara regna ska rabatterna vårstädas och en del perenner och rosor grävas ner. Smultronplantorna ska delas och, och, och... det tar aldrig slut, tack och lov!!!
andreas i uppsala
23-04-2004, 20:54
ajajaj  det där ser inte kul ut, men enligt SMHI ska ni i kiruna ha vår nu, men det där ser inte precis vårigt ut. Här är det det nattsvart nu Trodde all snö var borta för länge sedan i sundsvall.Det ligger ju inte så jättlångt från mälardalen. Hur långt är det egentligen? Här har björkarna,rönnar och en massa nadra konstiga träd redan slagit ut, buskarna är nu helt gröna  och snart är det sommar, trots att det var kallt och regnigt idag igen, nådde endast upp i 8  känns som höst  Tycker inte heller synd om mig själv längre, efter alla dessa dagar med regn och under 10, några minus är det och har det inte varit i hela april. Det har när jag tänker på det varit ganska skönt endå, med allt regn och fuktigheten. Det är bra för växterna  lycka till fina solnedgångbilder, mycket fina. Det är inte ofta jag får se solnedgångar här i uppsala, husen är ivågen
Copycat
23-04-2004, 22:25
Hejsan Andreas ! Det är ca. 30 mil emellan. Snön försvann för ett tag sedan, det är is man får stå och hacka istället. Det är min Norrsida som aldrig riktigt vill vara med, det kommer nästan aldrig någon sol dit. Jag har ormbunkar, liljekonvaljer och gullvivor utanför fönstret där (när isen väl är borta). Gullvivorna och liljekonvaljerna har börjat titta upp så smått, men så står dom ju direkt mot väggen också.
wolkenkrabber
23-04-2004, 22:40
här i östersund så blommar blåsippor och tussilago för fullt, grannens hägg har börjat bli grön. Samma sak med rönnarna som börjat svälla och lönnarna, trevligt väder här, ser också att knopparna på plommonträdet börjar vidga på sig  inte ens en flings snö i stan eller is!
Copycat
23-04-2004, 22:44
Hallå där ! Ropa inte hej än, April är inte över än. Det slår nästan aldrig fel, men på sista April brukar det snöa här.
wolkenkrabber
23-04-2004, 22:50
heheh... ja man får ju hoppas, men jag tror inte det är så stor fara och jag gillar inte grannens hägg så mycket den är alldelens lusig och det poppar up små häggar över allt i våran gräsmatta  fast jag har sparat tre stycken jag ska försöka att kruksätta och formklippa för skojs skull
I helgen ska jag plugga! Hoppas att jag hinner på en dag, fast det tror jag inte  Vad jag skulle vilja är; Omskola tobaken och praktpetunia, plantera sticklingar av palettblad, handla och plantera penseer. Handla en stycken lavendel som jag kan göra sticklingar av nu, handla tidiga jordgubbar och plantera. Men innan allt planterandet börjar ska jag gräva ner löv och kompost i den stora rabatten. I natt har min änglatrumptet fått sova ute för första gången, väl omsoppad med fiberduk och tidningar... Får gå ut och fråga den om den inte vill in och andas lite varm luft en stund... Det är så kalt där ute c:a 7 grader men aldeles igenmulet så ingen frostrisk precis...
Hmmm, sitter på jobbet men med lite tur slipper jag åka hit imorgon också *tar i trä*... vad ska man göra då... jag behöver skola om en massa petunior, tagetes, physalis, ett par sorters tobak. Och så tänkte jag så lite sallad, persilja och rädisor i baljor och vira in dem i fiberduk? Funkar det i Göteborg så här dags tror ni? K.
andreas i uppsala
24-04-2004, 13:36
ok, nu har jag varit på zetas. Jag köpte aprikos(canino), 2 st yucca glauca och ännu ett bornholmsfikon.
Gräset var grönt i stockholm men jag undrar om det inte är grönare i uppsala. Det är i alla fall varmare här. 14,1 här och 11 i stockholm, enligt bilen.
På zetas blommade en massa magnolior,körsbär,persika och aprikos, väldigt mycket folk var det, totalt fullt. det är en mycket fin trädgård
wolkenkrabber
24-04-2004, 14:13
andreas det låter jätte trevligt vad kostade aprikosen / hur stor var den?
jag har alltid vilja ha en sådan, fast det skulle nog får bli i kruka, plus 11 grader hära helt igenmulet
andreas i uppsala
24-04-2004, 14:21
498 kr kostade den, den är 120cm hög(tog den största och finaste) och har redan en hel del blad, blommar kommer den göra, eller har den redan gjort det? Så här stod det på lappen: canino, aprikos. En ny aprikos med bättre härdighet och senare blomning. Zon I-III. det är väldigt bra, mer än helhärdig här alltså. Uppsala ska ligga i zon III, men min trädgård har ett väldigt fint microklimat, alltid varmare än vad UU får  Var bor du?
wolkenkrabber
24-04-2004, 19:05
jag bor i lapp h-vetet  östersund men det var ju inte ett allt för dyrt pris hoppas det fnns nån kvar när ja åker ner till sthlm som jag gör varje sommar
andreas i uppsala
24-04-2004, 19:24
då får du skynda dig. Det fanns bara två kvar, men desto fler persikor
wolkenkrabber
24-04-2004, 20:02
hadde ett persiko tröd inom hus lyckades övervintra det och det var fullt med blommor men tyvär så dödade spinnet det, men jag har inget spinn nu mera, ok då lär jag ju inte hinna med att köpa aprikoser om jag inte tvingar en släkting att åka dit och köpa ett men kan bli svårt at ta upp det får bli tåg eller bil då!
andreas i uppsala
24-04-2004, 21:26
lycka till med persikorna och aprikoserna. Bor du i lappland eller i östersund? och ni fick 11 idag. Det låter inte särskilt hemskt. Fick 14,7 i dag.
Det finns ju persikoträd som klarar -35(red heaven) så det kanske går några år hos er
wolkenkrabber
24-04-2004, 21:28
ja östersund lappland samma sak det är norr on tullarna, ajja red haven skulle kanske klara vintern men natt frosten på våren skulle nog inte vara så bra
andreas i uppsala
24-04-2004, 21:30
jo, nattfrosten är förrädiskt i norrland, men du kan ju använda fiberväv etc
wolkenkrabber
24-04-2004, 21:32
mjo de kan man ju, men man kan ju glömma nån gång, får red haven god persikor / blir dom stor? för att om det är en stor variant av persika så lär det bli mycket fiberduk, är det en dvär variant skulle det nog gå bättre
andreas i uppsala
24-04-2004, 22:05
den är som en normal, de blir inte så stora i sverige, inte lika som de blir runt medelhavet, ju kortare och kallare somrar desto mindre blir de(undrar om de ens blommar där uppe om de står på friland). red heaven ger utsökta persikor, enormt goda  har jag hört  På zetas stod det utsökt med stora svarta bokstäver
wolkenkrabber
24-04-2004, 22:27
låter trevligt men jag tror inte jag kommer att bo kvar i kalla norrland!! jag vill flytta till Vancouver eller Seattle, dom har UTSÖK väder att odla i och ja jag bor i mitt föräldra hem så jag vill inte göra en svår odlat trädgård som jag måste lämna när jag är klar med skolan
andreas i uppsala
24-04-2004, 22:44
ska du dra till usa måate du skaffa ett så kallat green card. Jag vill hellre bo i sydfrankrike, du skulle bara veta hur mycket det regnar i vancover(har en canadensisk kusin som bor där). Det regnar mer än i Bergen.
själv bor man också i föräldrarhemmet, men ska plugga på UU så då slipper man flytta, man slipper ta studielån(nästan)
Hur gammal är du?
wolkenkrabber
24-04-2004, 23:00
heheh ja det regnar mycket där men det är mera på vintern inte så mycket på sommaren, jag är 16 så ja vet inte riktigt vad jag ska göra i mitt liv. ja gren card måste man ha men de får man se till att skaffa  och om det regnar slipper man iaf vattna
andreas i uppsala
25-04-2004, 08:59
du kommer att bli tvungen att bygga tak över vattenväxterna  Vätan tar död på allt, fast vancouvers rekord är endast -18 vilket är samma som köpenhamn. Det regnar/snöar mest i december med 171,5 mm, som minst är det i juli då det endast regnar 31,3mm. Vår regnigaste månad är faktiskt augusti med 71,7 mm(inte så mycket regn men stora droppar) Minst är det i mars med 25,7 mm.
wolkenkrabber
25-04-2004, 13:49
mjo regn får man väll överleva men ingen ting e ju ne stämt med mitt liv en men de kan bli seattle, new york, stockhom, damnark, tyskland, hoppas bara att man lär trivas dära.. om ja ens kommer iväg nån gång villket jag lär göra men skolan....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|