Otålig
Hej!

Min första post på forumet - hoppas ni kan hjälpa smile.gif

I fjol sommar köpte vi ett äppelträd, Aroma på B9 stam, alltså ett dvärgträd. Min uppfattning efter att ha läst lite på nätet om detta, så ska trädet byggas upp som ett s.k. spindelträd, alltså med "julgransform".

Jag är oerfaren när det gäller beskäring av fruktträd, så jag skulle gärna få några tips.

Trädet har ganska många huvudgrenar, som delvis sitter ganska tätt. Hade tänkt gallra bort 2-3 grenar, för att det ska bli jämnare och luftigare. Undrade också om man ska ta bort "konkurrent" till toppskottet? Grenarna är också ganska långa, hade det varit en idé att korta ned de?

Och sist, men inte minst - är det för sent att beskära nu? 2. april, och gräsmattan börjar lite smått bli grönare...

Tacksam för tips!
Jan af Lisö
Jag ser ingen konkurrent till toppskottet på dina bilder, om det ändå finns så skall den bort.

Fö så skulle jag inte göra någonting alls, tycker att trädet ser ganska OK ut för att vara ett spindelträd.

Sista frågan kan inte besvaras då det står ingenstans var trädet växer, i Stockholm är det nog rätt beskäringstid t o m Påsk och sedan under JAS (juli - september).
Otålig
Hej,

Tack för dina svar.

Vad är definitionen på konkurrent till toppskottet?
Jag har 2 grenar från samma förgrening som toppskottet, men de växer i relativt trubbig vinkel ut. Kan det bli för mycket belastning här så man riskerar att grenfästet klyvs när trädet börjar bära mycket frukt?

Ska man korta in grenarna på ett spindelträd, eller bara låta de växa långa?

Jag bor i klimatzon 4.

Mvh, Erik

Jan af Lisö
I denna artikel finns bilder på hur konkurrentskott på hur ett konkurrentskott kan tänkas se ut.

Konkurrentskott skall "tävla" med toppskottet, dvs det skall vara en spetsig vinkel mellan dessa. Då kommer förgreningen att fläkas sönder under fruktens tyngd.

Har aldrig varit med att att grenarna gått av under frukttyngden (förutom de gångerna jag satte stödet på fel plats), däremot så blev vissa grenar hängande neråt och så förblev de. Men jag har bara kronträd. Brukar inte heller förkorta grenarna.

Däremot så kartgallrar jag, kanske inte tillräckligt hårt ändå.

Skulle tro att i zon IV kan du beskära april månad ut, men varför vänta ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon