ivrell
Hej!
Hur djupt och brett måste vi gräva för att vara säkra på att den häck vi planterar kommer att må bra? Vi kommer plantera Svart Aronia. Det är ett mycket soligt och dragit läge i sydväst.

Vilken jord bör vi använda?

Har inte sett många inlägg om denna häcktyp. Min kontakt på Hortus rekommenderade den. Han sa att det var en häcksort på frammarsch. Vad tror ni, är det ett bra val vi gör?

Hälsningar
Carin
Fenja
Aronia är en anspråkslös, torktålig buske som placeras i sol eller halvskugga. För att en häck ska bli tät måste den beskäras lätt första åren.
Om ni köper krukade aronior kan ni gräva ner dem ungefär fem centimeter djupare än de står i krukan. Till barrotade häckplantor behöver ni nog inte alls gräva särskilt djupt, de brukar vara ganska små.

Svartaronia - Aronia melanocarpa, blir 2-3 meter i friväxande skick
Liten svartaronia - Aronia melanocarpa ´Hugin´, blir 100 - 120 cm, har smalare blad och till storleken mindre bär än sin större släkting
Bäraronia - Aronia mitschurinii ´Viking´, blir 2-3 meter friväxande

Bären är ätliga på samtliga sorter och utmärkta till både sylt, gele och saft, den sistnämnda ger största skörden.
Mvh
Fenja
Susanne i Linköping
Fenja hade bra svar, men jag kan komplettera lite.

Längs vår uteplats står en häck med aronia i full sol. Fina blommor på våren, svarta ätliga bär på hösten. Vackra höstfärger.

Häcken (vi har vanlig stor svartaronia) blir ganska stor och hög (vår är drygt 2 m), men går bra att formklippa om man vill (vår är friväxande). Grannen formklippte sin i fjol men buskarna växer till sig ganska fort, linjerna är inte så raka längre.

Jag gillar vår häck, enda nackdelen kan väl vara att fåglarna gillar bären på hösten och de skitar ner en del (och träcket blir starkt färgat av bären).

På dina frågor om jord och hur djupt och brett man ska anlägga kan jag däremot inte svara. Bostadsbolaget anlade häcken långt innan vi flyttade hit.
ivrell
Hej!
Härligt att ni svarar så snabbt. Tack! Jag vaknar på morgonen och tänker på vår trädgård. Gottar mig lite åt vad mycket roligt jag kan göra med den, relativt oplanerad som den är. Begränsas av att jag än så länge kan så lite. Ska bli ändring på det...

Fenja, jag fick intrycket att Aronia inte är en favorit. Vilken är din favorithäck? Bor själv i Stockholmsregionen. Bra att du nämner torktålig för hos oss gassar det verkligen på sommaren. Det finns inga träd som ger skugga någonstans.

Susanne, bra kommentar med fåglarna. Ska ta det i beaktande.

Hur lång tid tror ni det tar innan den växer till sig?

Må gott!
Carin
Bassam
: Föredrar väldränerad, måttligt fuktig och svagt sur jord passar för ARONIA.
H: Bassam
Ezereht
När vi flyttade hit hade dom satt ner krukade aronia så att överdelen på den krukade jorden syntes.. i 4dm sand-"matjord". Det var ungefär så hemskt som en stackarns aronia kan få det, men dom växte ändå, fast inte fort och bladen var pyttesmå. Vi har lagt på kogödsel och barkmull, ganska mycket, och nu trivs dom jättebra och växer fint. Det sa bara *poof*.

Så mitt tips är att gräva ner dom i nån lätt matjord, och sen på med lite gott (gödsel, kompost eller nått) och barkmull.

Bären är jättefina och nära grus och gräsmatta är det okej. Men plantera dom kanske inte alltför nära om ni har en asfaltsuppfart, för som någon skrev, bären ger blåa fläckar som sitter i ett tag. Särskilt om barnen gillar att plocka dom och trampa på dom blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon