Taiganin
Jag har hittat många trådar på diverse forum om hundkiss på gräsmatta och barrträd men har inte riktigt fått svar på min fråga.
Vi bor just nu i lägenhetshus utomlands med en väldigt fin innergård. Jag vet så klart att hundkiss är alltför koncentrerat och gör gräsmattor brunfläckiga. Även att urin på barr gör att dom gulnar. Däremot undrar jag om det är så att det kan bli övergött i jorden runt buskar?
Vi har två tikar som sätter sig ner och kissar så kisset kommer på jorden, inte bladen. Jag försöker alltid hinna ut ur komplexet men en av mina tjejer har början på problem med njurar(äldre dam) och behöver kissa oftare och mer. Jag får henne att undvika gräsmattan men att springa genom hela innergården innan vi kommer ut går inte så då låter jag henne kissa i buskarna. Dessutom har vi bott på gård innan och att mittiallt inte få kissa när dom kommer ut tycker dom är konstigt.
Jag har inte sett att något gulnat, och jag har svårt att tro att det skulle vara skadligt för just buskar som funnits där några år. Har jag fel?
För nu har jag blivit utskälld av en herre som påstår att kvävet dödar gräs och buskar lika mycket.
Jag är fullt medveten om att man inte vill ha bruna gärsmattor, eller att barn springer och leker bland kiss men detta är i en liten minirondell med enbart buskar(blad, vet ej sort) och ser inte hur det kan vara så himla farligt. Jag försöker som sagt hinna ut, men gör inte alltid det.
Kanske lite långt inlägg för min fråga men ville vara tydlig med vad jag menar.

Tack så mycket i förhand för svar! smile.gif
Aqvakul
Är det etablerade buskar av någon av de vanliga tåliga sorterna och det inte är samma buske som drabbas dagligen, så är det säkert inget problem. Det är mer känsligt på höstkanten, då för stark tillväxt kan göra att nya skott inte hinner förvedas innan vintern. Det bästa för grannsämjan är naturligtvis om du kan förmå hundarna att kissa någon annanstans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon