pohutakawa
Som rubriken.

Hur snart kan man gro en skördad potatis?

Jag får min sättpotatis vilken dag som helst nu. Hade en idé om att odla några enstaka i kruka direkt, skörda dessa när de är lagom stora, och sedan odla utav den skörden på nytt redan i slutet av juli. På så vis kan jag skörda potatis riktigt sent i höst och sparar den andra skörden till sättpotatis för nästa år.

Hur lång tid tar det för en färdig potatis att bli redo att sätta groddar? Måste den ligga i jorden och mogna en lång stund?
Aqvakul
I princip ska det väl kunna fungera. Men om det hinns med i praktiken är mer osäkert...
pohutakawa
CITAT (Aqvakul @ 04-04-2017, 00:42) *
I princip ska det väl kunna fungera. Men om det hinns med i praktiken är mer osäkert...

Det som bekymrar mig mest är om jag får en potatis skördad i juli att sätta groddar omedelbums. Jag borde förstås ha påbörjat första odlingen för några veckor sedan för att ha fått lite extra tidsmarginal.

"efterodlingen", den andre odlingen är tänkt att vara i fyra krukor på balkongen invid väggen och någon frostrisk löper jag inte förrän i början av november.

Tanken är att försöka få sättpotatis på något vis för sorterna är både väldigt dyra och ovanliga och jag litar inte på trädgårdslandet eller mina förvaringsmöjligheter smile.gif
*Stintan*
Tror inte att du kommer att hinna med detta. För det första så har olika sorter olika lång tids utveckling till färdig potatis. Den som går snabbast är färskpotatisen men även bland dessa sorter är det olika. Om man råkar lämna en färskpotatis kvar i jorden vid skörd så börjar den inte genast växa till en ny planta. Lägger du den i rumstemperatur för att förgro hinner den bli helt grön innan det blir groddar och därmed mindre lämplig att odla. Lite grön gör inget. Sen beror ju en del på vädret. Inte bara frostrisk utan en kall och fuktig höst påverkar negativt. Dagsljuset har också betydelse.

Jag förstår din tanke så varför inte testa lite så får du se.
pohutakawa
CITAT (*Stintan* @ 04-04-2017, 06:34) *
Tror inte att du kommer att hinna med detta. För det första så har olika sorter olika lång tids utveckling till färdig potatis. Den som går snabbast är färskpotatisen men även bland dessa sorter är det olika. Om man råkar lämna en färskpotatis kvar i jorden vid skörd så börjar den inte genast växa till en ny planta. Lägger du den i rumstemperatur för att förgro hinner den bli helt grön innan det blir groddar och därmed mindre lämplig att odla. Lite grön gör inget. Sen beror ju en del på vädret. Inte bara frostrisk utan en kall och fuktig höst påverkar negativt. Dagsljuset har också betydelse.

Jag förstår din tanke så varför inte testa lite så får du se.

Tänker ge det ett försök, är också väldigt skeptisk precis som du. Jag märker ju rätt snabbt om potatisen är i färd med att sätta groddar eller inte. Upp ur jorden, lägga den mörkt, varmt och torrt ett par dagar, sedan fram med den och fukta den med duschflaska. Prova att göra så på en King Edward från butiken, groddarna sätter fart med en gång, men den är ju en mogen potatis också...

Potatisarna är blå/svart/röd så jag kommer inte kunna se om den är grön eller inte. Det är väldigt viktigt att kupa ordentligt när man odlar färgad potatis. Hittils ingen magknip vilket är första tecknet på för mycket solanin.

Förra året hade jag sådan otur att det blev en frostnatt i Augusti vilket dödade all blasten för mig. Sen var det inte en enda frostnatt förän i mitten av oktober :/ Händer samma sak igen är det alldeles för tidigt för att spara som sättpotatis till nästa år, eller?

Sättpotatisen kostar 384kr inklusive frakt och fakturaavgift(4 sorter, 4kg) plus att man får beställa redan i december för att vara säker på att få... Och nästa år är det ju inte ens säkert att sorterna finns med, men jag vill väldigt gärna ha dem vilket är huvudorsaken.

Det du skriver om snabb potatis, jag tänker att om man tar upp knölen så tvingas potatisen att bli "färdig", hur stor den än är, bara den får torka och ligga till sig lite. Är skalet väldigt tunnt och skört som på färskpotatis är det ett problem förstås, men förra året var de jag odlat rätt styva när jag grävde upp dem första efter bara 3 månader.

Vad har jag annars för alternativ? Kan jag odla potatis på sticklingar så länge de inte gått i blom? Det är allt för osäkert med tanke på bladmögel. Bladmöglet slår i regel till i juli/augusti, tror inte man har stora bekymmer av det senare.

Odla inomhus under lampa kanske?

Vill tillägga att alla fyra sorterna är höst eller höst/vinter-potatis smile.gif
*Stintan*
Du skriver att sorterna är höst/vinterpotatis. Du tjänar ingen tid på att sätta pottisen direkt istället för att förgro den så att den får ordentliga groddar. Frågan är om du alls hinner få några färdiga potatisar i slutet av juli av dina sena sorter. Det är tveksamt. Att du dessutom skulle kunna sätta en ny omgång av dessa som skulle hinna bli färdiga i höst är ännu mer tveksamt som jag ser det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon