Mimsan
Hej allihop!
har satt röda o vita pelargoner samt rosenskära o brokkrage i sålådor inne. Alla frön har grott men ser ju olika ut förstås! Nu undrar jag, hur gör jag med rosenskäran som blivit lååånga stjälkar med bara två små blad i toppen? gallrar jag i lådan? sätter jag varje planta i egen kruka? De flesta stjälkarna har lagt sej ner, är det som det ska eller är det för grunt för dom där dom sitter nu?
Läste nånstans att man ska plantera varje pelargonplanta för sig när det totalt blivit fyra små blad, eller var det tre?Hm....nu blev jag osäker? Ja, hur som helst, det är första gången jag gör detta och har följt mina sålådor i en och en halv vecka nu med spänning. toppenskoj! Hjälp en trädgårdsglad novis o du gör en god gärning! Ha en trevlig helg alla!
mimsan i nacka
kerstin z5-6
Plantera om dem en och en -
Får du sådär långa frösådder tyder det på ljusbrist .
2-3 riktiga blad räcker ,för att du ska kunna skola ut dem smile.gif
Fideli
Hej
Jag fick tipset att ställa plantorna svalt, 10-15 grader, när man skolat om dem så de inte växer så fort. Har inte provat själv men det brukar ju stå på fröerna att de ska ställas svalt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon